Page 48 - Politike človekovih pravic
P. 48

1  Konceptualizacija človekovih pravic skozi prizmo političnega

                komentarjih  Aristotelovih  Politike  in  Nikomahove etike  razvil  teorijo
                naravnega prava, ki je imela velik vpliv na moralno filozofijo in politič-
                no misel. Po njegovem razumevanju lahko ljudje z razumom prepoz-
                najo moralna načela, ki temeljijo na naravnem redu, ki ga je vzpostavil
                bog. Akvinski naravno pravo opredeljuje kot »udeležbo razumnih bitij
                pri večnih zakonih«, ki so bili ustvarjeni z naravno sposobnostjo, ime-
                novano »naravno nagnjenje«, razumeti Božje namene, ki se izražajo
                v moralnem redu sveta. Moralni svet pa nadalje temelji na etiki: (1)
                glavnih vrlin preudarnosti, pravičnosti, zmernosti in kreposti ter (2)
                teoloških vrlin vere, upanja in ljubezni.
                3  V tej povezavi Akvinski nadalje ločuje tudi med dvema temeljnima
                vrstama prava, in sicer:

                  1. človeškim pravom, ki ga pozneje razdeli na civilno pravo in pravo
                    narodov ter se nanaša na zunanje ravnanje;
                  2. božjimi zakoni, s katerimi misli na zakon, ki ga vsebuje Sveto pis-
                    mo in ki zagotavlja dodatno gotovost glede osnovnih moralnih na-
                    čel ter zajema tudi področja, ki jih človeški zakon ne more urejati,
                    ker vključujejo notranje motivacije ali človeka usmerjajo k njego-
                    vemu nadnaravnemu cilju – združitvi z bogom.
                  Monarhija je po mnenju Akvinskega najboljša oblika vladavine, ker
                je najučinkovitejša pri sprejemanju enotnih odločitev o skupnem dob-
                rem, zakone sprejemajo tisti, ki so odgovorni skupnosti, odraža tudi
                enotnost boga in vzorce narave, čeprav se z naklonjenostjo izreka tudi
                o Rimski republiki, ne pa tudi o tiraniji, ki jo ocenjuje kot najslabšo od
                oblik vladanja.
                  Teorija naravnega prava Akvinskega je izvirna sinteza vseh prete-
                klih pristopov in jo je mogoče uporabiti za številne sodobne moralne
                probleme, vključno z odnosom do politike, religije, vojne, ekonomije.
                Njegova teorija je stoletja vplivala na razvoj rimskokatoliške doktrine
                in bila leta 1917 sprejet kot uradna filozofija cerkve (Goyette idr., 2004;
                Gaus in D’Agostino, 2013).
                  Verska nestrpnost je v dolgem prihajajočem obdobju privedla do
                večstoletnega preganjanja in množičnega izganjanja pripadnikov dru-
                gih ver po vsej Evropi. Zaradi zlorab in napak cerkve so postali ljudje
                veliko občutljivejši in kritičnejši, začeli so nasprotovati papeževi du-
                hovni oblasti. Cerkev se je sicer uspešno ubranila zamisli verskih re-
                formatorjev, kot sta bila npr. Anglež John Wicliff in Čeh Jan Hus, a
                na koncu, po več kot tristo letih, vendar ni več zmogla premagati idej


                            48
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53