Page 50 - Politike človekovih pravic
P. 50

1  Konceptualizacija človekovih pravic skozi prizmo političnega
                                                 11
                in strpnost najpomembnejši dobrini.  Svoboda vere je tako skozi čas
                postala priznana pravica, zavedena tudi v modernih ustavah, ki te-
                meljijo na razlikovanju med vero (verskimi institucijami oz. šolami)
                in posvetno oblastjo ter izhajajo iz liberalnega pojmovanja človekovih
                                                                  12
                pravic. Zagotovljena je tudi v mednarodnih dokumentih.
                  V luči in praviloma kot neposredna posledica opisanih zgodovinskih
                dogodkov, povezanih tudi s stalnimi napetostmi in nestrinjanji med
                versko in prosvetno oblastjo, so se skozi stoletja oblikovali tudi prvi
                dokumenti, v katerih so se začele pojavljati ideje in vsebine, ki jih da-
                nes poimenujemo z izrazom človekove pravice.
                  Kot eden od povsem začetnih te vrste je v začetku 13. stoletja v An-
                gliji nastal dokument Velika listina svoboščin oz. The Magna Carta Liber-
                           13
                tatum (1215).  Listina, ki jo sestavil canterburyjski nadškof, kardinal
                 11
                  Vodstvo katoliške cerkve se je sicer še dolgo upiralo ideji verske svobode in zamisli o člove-
                  kovih pravicah nasploh. Še leta 1864 je papež Pij IX. izdal okrožnico Quantum cura in z njo
                  znameniti Syllabus – seznam posebej obsojenih trditev, ki se nanašajo tudi na nekatere danes
                  splošno priznane človekove pravice. Idejo o človekovih pravicah je katoliška cerkev v celoti
                  rehabilitirala šele leta 1963 z okrožnico Janeza XXIII. Pacem in terris. Zavzetost cerkve za
                  moderne človekove pravice se je potrdila na 2. vatikanskem koncilu l. 1965. Cerkveni zbor je
                  ob tej priliki izjavil, da ima vsaka človeška oseba pravico do verske svobode oz. biti v verskih
                  zadevah prosta vsakršne prisile s strani posameznikov ali oblasti (Stres, 1988, str. 368).
                 12
                  Zelo pomembno vlogo pri tem je imela tudi vsebina Nantskega edikta, ki ga je po kon-
                  cu verske vojne med katoliki in hugenoti (t. i. hugenotske vojne so trajale od leta 1562
                  do 1598) leta 1598 izdal francoski kralj Henrik  IV. Navarski. S tem dokumentom je bila
                  francoskim protestantom – hugenotom – po dolgih letih krvavih obračunavanj prizna-
                  na pravica do čaščenja in izražanja lastne vere. Nantski edikt je eden prvih dokumentov v
                  evropski zgodovini, ki je neki verski manjšini priznal legitimnost obstoja. Hugenotom
                  je bil zajamčen tudi enak pristop do služb na univerzi, sodiščih in na dvoru. S tem naj bi
                  bilo konec razlikovanja med katoliki in hugenoti, vsi naj bi bili dobri državljani. Nant-
                  ski edikt, ki ga je sicer narekoval politični pragmatizem, je prvi dokument, s katerim je
                  nek evropski suveren priznal svobodo vesti. Z njim je takratna država ne le prevzela vlogo
                  najvišjega razsodnika glede verskih vprašanj, ampak je državljanom neposredno zapove-
                  dala strpnost in medsebojno spoštljivost ne glede na verske razlike. Vsebina dokumenta
                    je imela velik vpliv tudi na kasnejše formulacije v temeljnih aktih, ki so naslavljali vsebine
                  človekovih pravic, posebej v francoski deklaraciji o človekovih pravicah iz leta 1789, ki določa,
                  da nihče ne sme biti zaslišan o lastnem verskem prepričanju. Podobno določilo je prišlo tudi
                  v prvi amandma ameriške ustave in je del sodobnega pojmovanja človekovih pravic, ki je po-
                  vezano z opreznostjo do vseh resnic, ki se razglašajo za absolutne in omejujejo človekovega
                  duha. Svoboda izbire vere (ali nevere), verska strpnost, laičnost in ekumenizem so danes pov-
                  sod po svetu splošno priznane vrednote, ki uravnavajo tudi odnose med državnimi oblastmi
                  in verskimi skupnostmi. Verovanje in tudi svobodna izbira vere je postala stvar osebnega
                  prepričanja, v katero se država ne more več vmešavati.
                 13
                  Zgodovinarji so mnogo kasneje kot prvi, skoraj 100 let starejši dokument odkrili Textus Ro-
                  ffensis. To je pravna enciklopedija iz 12. stoletja, ki jo je leta 1120 po normanski osvojitvi v
                  katedrali Rochester v Kentu sestavil en sam pisar. Knjiga, napisana v stari angleščini in latin-
                  ščini med letoma 1123 in 1124 n. št., vsebuje dva rokopisa. Prvi rokopis se navezuje na pravo
                  države in vsebino kronske listine Henrika I., drugi pa vsebuje najstarejše listine druge najsta-
                  rejše angleške katedrale, ustanovljene v Rochestru leta 604, in dokumente o danski osvojitvi


                            50
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55