Page 151 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 151

Vloga Vide Medved Udovič pri razvoju didaktike književnosti


             tudi dva zvezka z naslovom Posebno ukoslovje slovenskega učnega jezika v
             ljudski šoli, saj raziskujeta in predstavljata pouk književnosti v domeni spe-
             cialne didaktike. Njun avtor, Janko Bezjak, ju je izdal v letih 1906 in 1907; med
             drugim vsebujeta pregled zgodovine poučevanja jezika in književnosti, raz-
             členitev učnovzgojnih ciljev ter učne metode in oblike. Vida Medved Udo-
             vič se je v magistrskem delu »Interpretacija književnih besedil za osnovno
             šolo:komunikacijski modelpoučevanjaknjiževnosti vosnovni šoli«(1993) na-
             vezala na Bezjakova načela tradicionalne didaktike književnosti, zlasti, ko je
             navedla priporočila, naj pouk književnosti spodbuja pripovedovanje učen-
             cev,posebejvprocesuinterpretacijeoz.poustvarjanjapreprostihslovstvenih
             oblik, v prvi vrsti pravljice (Medved Udovič 1993, 62).
               Pomemben vpliv na vizijo znanstvenega dela Vide Medved Udovič sta
             imeli literarni znanstvenici Helga Glušič in Marjana Kobe. Prva, mentorica
             magistrskega dela Vide Medved Udovič, je v raziskovanje in poučevanje mla-
             dinske književnosti vnašala načela depedagogizacije, prva vrednotila slo-
             vensko mladinsko književnost z enakovrednimi metodami kot nemladinsko
             ter opozarjala na načela igre in humorja kot pomembnih sestavin književ-
             nosti za otroke ter mlade (Saksida 2014; Haramija 2014), s čimer je utirala pot
             premiku paradigme didaktike književnosti iz tradicionalne v komunikacij-
             sko, kar je eden od osrednjih poudarkov pričujočega članka. Somentorica
             njene doktorske disertacije »Literarna recepcija v osnovni šoli s posebnim
             poudarkom na mladinski dramatiki« (1998) ob mentorici Helgi Glušič je bila
             Boža Krakar Vogel, ena ključnih figur slovenske didaktike književnosti konca
             20. in začetka 21. stoletja, ki je pomembno prispevala tako k vpeljavi paradi-
             gme komunikacijske didaktike kot tudi modela sistemske didaktike književ-
             nosti.
               Kot neformalna mentorica pa je Vido Medved Udovič usmerjala tudi Mar-
             jana Kobe, bibliopedagoginja, literarna zgodovinarka in profesorica na Pe-
             dagoški fakulteti Univerze v Ljubljani. V priročniku Ura pravljic, ki ga je Mar-
             jana Kobe soustvarila z Martino Šircelj in Alenko Gerlovič (1972), so avtorice
             predstavile pripovedovanje oz. branje pravljic in drugih otroških žanrov, ki v
             (mladinskih) knjižnicah poteka sistematično, načrtno in vzgojno; opisani so
             postopki, pripomočki in načini, ki so uporabni za to dejavnost. V ciklu član-
             kov, ki so izhajali okoli leta 1999 v reviji Otrok in knjiga, je Marjana Kobe ume-
             stila sodobno slovensko pravljico v kulturni in zgodovinski kontekst, posebej
             zanimiva pa je njena doktorska disertacija »Vedež in začetki posvetnega mla-
             dinskega slovstva na Slovenskem: 1778–1850« iz leta 2004. Kot je v recenziji h
             knjigi, ki je izšla na podlagi disertacije, zapisal Igor Saksida, gre za študijo, ki
             pojasnjuje nastanek slovenske mladinske književnosti ter opozarja na njeno
             povezanost z reprezentativnimi deli in avtorji v evropskem prostoru.
                                                                            151
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156