Page 152 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 152
Barbara Zorman, Vladka Tucovič Sturman in Irina Lešnik Jeras
Šolska interpretacija oz. poustvarjanje »enostavnih oblik«
slovenske slovstvene folklore
Magistrsko delo Vide Medved Udovič »Interpretacija književnih besedil za
osnovno šolo: komunikacijski model poučevanja književnosti v osnovni šoli«
iz leta 1993 predstavlja izvirne prispevke k prenovi slovenske didaktike knji-
ževnosti, ki se je začela konec 80. let prejšnjega stoletja in se dokončno ure-
sničila v učnem načrtu za slovenščino iz leta 1998 – le-ta je nastal v okviru
kurikularne prenove celotnega šolskega sistema v letih 1996–1998 in je pri-
nesel vsebinske ter didaktične spremembe v učenje oz. poučevanje sloven-
ščine glede na do tedaj veljaven učni načrt iz leta 1984 (Bešter 2011). Konec
80. in v začetku 90. let prejšnjega stoletja je slovensko didaktiko književno-
sti zaznamoval premik paradigme. Šlo je za prevrednotenje tradicionalnega
modela poučevanja književnosti, ki se je osredinjal predvsem na prenašanje
védenja z učitelja na učenca, pri čemer je bila učenčeva vloga omejena zgolj
na reprodukcijo podatkov iz literarne teorije in zgodovine, v pristop, ki je po-
udarjal komunikacijske vidike pouka književnosti in znotraj tega v ospredje
postavljal učence z njihovimi bralnimi interesi ter zmožnostmi, predvsem pa
je izpostavljal vlogo učitelja pri spodbujanju in razvijanju učenčeve ustvar-
jalneinterpretacijeprebranega.Komunikacijski pristopso vslovenski prostor
v začetku 90. let med drugim vpeljevali: Meta Grosman (1989), Dragutin Ro-
sandić (1974, 1991), Boža Krakar Vogel (1991), Igor Saksida (1991a, 1991b, 2000),
Metka Kordigel Aberšek (1992, 1994) idr.
V nadaljevanju bomo skušali izpostaviti najpomembnejše poudarke razis-
kave, predstavljene v magistrskem delu Vide Medved Udovič. Metodološko
avtorica izhaja iz teorije recepcije, zlasti iz dognanj R. Ingardna (1990) in H. R.
Jaussa (1978). Z ožjega področja didaktike so ji blizu usmeritve Dragutina Ro-
sandića, ki poudarja, da se mora pedagoško raziskovanje »usmeriti k učencu
kot sprejemniku književnosti in drugih umetnosti in k njegovemu obnašanju
pri estetski komunikaciji« (Medved Udovič 1993, 64). Rosandić je v metodiko
uvedel pojmovanje »šolska interpretacija« in tudi prvi določil osnovo prak-
tičnega zaporedja korakov te metode. Ta je v prenovljenem učnem načrtu
za slovenščino (Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod Republike Slovenije
za šolstvo 2011) opredeljena kot priporočeni model za obravnavo literarnih
besedil pri pouku slovenščine.
Vida Medved Udovič (1993) se je pri oblikovanju metodike šolske interpre-
tacije opirala na model izkustvenega učenja, ki ga je David A. Kolb (1984)
predstavil prek štiristopenjskega cikla, ki vključuje elemente konkretne iz-
kušnje oz. čustvenega dojemanja, razmišljajočega opazovanja oz. perceptiv-
152