Page 157 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 157

Vloga Vide Medved Udovič pri razvoju didaktike književnosti


             mestu postavlja temelje pri nas šele nedavno terminološko opredeljenemu
             področju gledališke pedagogike, ki poleg gledališkega opismenjevanja in
             ustvarjanja obsega tudi učenje z gledališkimi pristopi (Lešnik Jeras 2023).²
               Vida Medved Udovič pojem igra predstavi v vsej njegovi kompleksnosti,
             pri čemer upošteva filozofski, sociološki, umetniški in razvojnopsihološki vi-
             dik. Izpostavlja posebno dvojnost igre – hkrati je utemeljena sama v sebi in
             nima nikakršnih zunanjih ciljev, a ravno zaradi tega lahko najnatančneje za-
             objame in simbolizira zunanji svet, kar povzema po E. Finku (1979). Ob pou-
             darjanju pomena igre v otrokovem razvoju se naveže na gledališke dejav-
             nosti v osnovni šoli, katerih osrednji namen je »razvijati učenčevo senzibil-
             nost za sprejemanje dramskih besedil in njihovih uprizoritev« (Medved Udo-
             vič 1998, 59). Med učinkovite gledališke dejavnosti uvršča igro vlog, igralne
             improvizacije, lutkovne animacije, dramatizacije, kritiške prikaze prebranih
             del (odlomkov) in gledanih uprizoritev, pripravo na ogled predstave v gleda-
             lišču in oblikovanje razrednega gledališkega projekta (str. 62).
               Razredni gledališki projekt vključuje različne gledališke prvine in učencem
             nudi dovolj ustvarjalnega prostora za uresničevanje izvirnih zamisli gleda-
             liških razsežnosti dramskega besedila. V skladu z osrednjimi cilji didaktike
             književnosti pri tem učitelj poleg kognitivnega ne sme zanemariti tudi ču-
             stvenega, moralnega in širše družbenega razvoja ter tudi povsem osebnih
             značilnosti učencev,sajvsenašteto pogojujekarsedacelostno literarnoestet-
             sko doživetje (Kordigel Aberšek 1994). Vida Medved Udovič (1998, 223) ugo-
             tavlja, da »mladi gledalec vzporeja v gledališki komunikaciji igro z lastnimi
             življenjskimi izkušnjami, zaokroža gledališke vtise v okviru lastnega dojema-
             nja in interesov in si izoblikuje sodbo o vrednosti in namenu uprizoritve. Nje-
             govo sodelovanje zahteva zbranost, vživljanje, pa tudi kritično distanco in di-
             sciplino«. Pri tem se navezuje na Cailloisova (1958) izhodišča tipologije iger:
             Četudi je pri dramski igri vsaj v manjši meri nujno prisoten element impro-
             vizacije in razvedrila (paidia), je zanjo potreben določen napor, vaja, temelji
             navzpostavljenih gledaliških konvencijah (ludus),karjesvojevrsten paradoks
             igre.
               Doktorska disertacija Vide Medved Udovič prinaša sistematično, medpo-
             dročno in strokovno poglobljeno študijo,ki sekažekot primernazaaplikacijo
             v različne kontekste, zato ne preseneča dejstvo, da je dve leti po objavi v ne-


            ² Javni sklad za kulturne dejavnosti Republike Slovenije (JSKD) je 1. 10. 2019 imenoval Delovno
             skupino za uskladitev terminologije s področja gledališke pedagogike v sestavi predstavnikov
             Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani, Pedagoške fakultete Univerze na Primorskem, Za-
             voda za šolstvo Republike Slovenije, Društva za razvoj gledališča v izobraževanju, Slovenskega
             gledališkega inštituta ter Društva ustvarjalcev Taka Tuka.


                                                                            157
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162