Page 162 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 162
Barbara Zorman, Vladka Tucovič Sturman in Irina Lešnik Jeras
medtem ko se njena mentorstva pri diplomskih (415) in magistrskih delih (52)
bližajo številu500.Daještudentein študentkevedno obravnavalakot enako-
vredne sogovornike, katerih ideje je vredno slišati in raziskovati naprej, je bilo
razvidno iz odnosa, ki ga je do njih pokazala na zagovorih zaključnih del vseh
stopenj – to je bil tudi njen nevsiljiv pedagoški zgled mlajšim sodelavkam.
Spodbujala je samostojnost pri raziskovanju, a bila hkrati vedno pripravljena
priskočiti na pomoč s svojim širokim znanjem in izkušnjami. Sodelovalnost,
ustvarjalnost, predvsem pa ljubezen do poučevanja in književne umetnosti
so tiste vrednote, ki jih je vzpostavila tudi znotraj kolektiva sodelavk, ki se
trudimo nadaljevati njeno raziskovalno in pedagoško delo.
Sklep
Vida Medved Udovič je s svojim raziskovalnim in znanstvenim delom ključno
prispevala k razvoju komunikacijske didaktike, predvsem na področju učen-
čevega ustvarjalnega prispevka k šolski obravnavi besedila. Izvirni prispevek
avtorice k prenovi pouka slovenščine je najočitnejši pri kreativni didaktični
uporabi slovstvene folklore in gledališke pedagogike.
Izhajajoč iz metodologije recepcijske estetike je v svojem magistrskem
delu raziskala posredovanje »enostavnih oblik« slovstvene folklore učen-
cem po vertikali poučevanja slovenščine, optimalne načine razčlenjevanja
teh vrst in naposled najpomembnejše – učenčevo interpretacijo teh vrst, ki
najučinkoviteje izkazuje, ali je učenec doumel strukturo in sporočilno vre-
dnost posamezne »enostavne oblike«, kar je očitno v tem, da zna sintetizirati
spoznanja tako, da jih uporabi v samostojnem tvorjenju aktualizirane »eno-
stavne oblike«. Vida Medved Udovič je s pomočjo učiteljic učence kar naj-
učinkoviteje spodbudila k aktualizaciji oz. ustvarjanju bajke, legende, basni,
pripovedke in pravljice v kontekstu sodobnega okolja. Ob analizi ustvarjalnih
besedil učencev je ugotovila, da je njihova največja prednost informativnost,
najšibkejši pa so učenci na področju kohezije oz. ustvarjanja pripovednega
zaporedja.Izsledki raziskaveso tako vzačetku90.let prejšnjegastoletjavizio-
narsko nakazali obrat šolskega pisanja v slovenščini od ustvarjanja pripovedi
v ustvarjalnih »spisih« proti argumentiranju v zapovedani obliki »anglofo-
nega« eseja. S šolsko interpretacijo »enostavnih oblik« slovstvene folklore
je Vida Medved Udovič učinkovito dokazala njihovo uporabnost. Z metodo
odranja (angl. scaffolding), ki je sicer ne poimenuje tako, čeprav izhaja tudi iz
teorije Leva Vigotskega, je Vida Medved Udovič demonstrirala proces učen-
čevega branja, razčlenjevanja in naposled samostojne uporabe teh vrst, v
katerih je integrirana osnovna oblika narativne formule.
V svoji doktorski raziskavi je Vida Medved Udovič nadgradila aplikacijo re-
162