Page 159 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 159

Vloga Vide Medved Udovič pri razvoju didaktike književnosti


             namen jebilravno spodbujanjeobjavljanjajezikovno- in literarnodidaktičnih
             spoznanj, in pa zborniki Obdobja, ki z vsakoletnim simpozijem zberejo aktu-
             alne raziskovalne rezultate slovenističnega jezikoslovja in literarne vede.
               Nekako na začetku njene raziskovalne poti je razprava »Pravljica v šol-
             ski praksi«, objavljena v reviji Pedagoška obzorja leta 1997 (Medved Udovič
             1997), ki je s sicer preprostim naslovom jasno začrtala smer njenega tehtnega
             pedagoško-znanstvenega creda: raziskovati udejanjanje komunikacijskega
             modela poučevanja književnosti ob natančni naslonitvi na temeljne literar-
             noteoretične in -zgodovinske premise, pri čemer se je oprla na spoznanja
             slovenskih in tujih strokovnjakov o slovstveni folklori, še zlasti na dognanja
             V. Proppa (2005, prvič objavljeno 1928) oz. t.i. Proppove funkcije. Tako je v
             povzetku članka med drugim zapisala, da se v poučevalni praksi lahko razvi-
             jajo otrokove bralne zmožnosti, pri čemer otrok ni le sprejemnik, pač pa tudi
             »(po)ustvarjalec« (Medved Udovič 1997, 103).
               V sklepu članka pa je pojasnila temeljno pot k razvijanju otrokove bralne
             zmožnosti: »Menimo, da sta obe aktivnosti: branje z razčlenjevanjem in pi-
             sanje (obnova, predelava pravljice, ustvarjanje lastne pravljice) dva komple-
             mentarna pola v literarni komunikaciji, ki sooblikujeta enega izmed temelj-
             nih ciljev književnega pouka, tj. bralno kulturo« (Medved Udovič 1997, 123).
               Podobno zavzeto, z zelo poglobljeno sestavljenim teoretičnim uvodom, se
             je lotila vprašanj o mladem bralcu v študiji »Igra vlog kot otrokova poustvar-
             jalna dejavnost bralnega odziva«, objavljeni v zborniku Obdobja 25 (Medved
             Udovič 2008), kjer je osvetlila teoretična izhodišča igre kot podlago za ra-
             zumevanje otrokove igre vlog. Prikazala je njene različne vidike (med njimi
             estetskega, kulturološkega, antropološkega, specialnodidaktičnega idr.), ka-
             terih značilnost je, da nezanemarljivo prispevajo k spodbujanju otrokovega
             bralnega odziva. Potek otrokovega vstopa v besedilni svet po njenih spozna-
             njih je takšen, da otrok prevzame vlogo književne osebe; z njo se v zaprtem
             imaginarnem svetu literarnega besedila identificira na asociativni način (to
             je njegovo estetsko obnašanje). Ključno spoznanje tega članka je, da se otro-
             kova vedenjska norma izkazuje predvsem v veselju do svobodnega ustvar-
             janja, ki ga je sprožilo literarno dogajanje z glavnimi akterji: »Igra je osnovna
             forma otrokovega vključevanja v družbeno okolje odraslih in tako bistveno
             vpliva na vse vidike otrokovega socialnega in estetskega razvoja« (Medved
             Udovič 2008, 431).
               Med drugim je v tem besedilu zavrnila očitke nekaterih šolskih strokovnja-
             kov, ki jih v članku ni navedla z imeni, češ da igra nikakor ne more nadomestiti
             resnega šolskega dela: »V primeru zgodnjega poučevanja književnosti pa je
             odzivanje na celovito prikazano domišljijsko ali realistično izkušnjo v pripo-


                                                                            159
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164