Page 168 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 168
Katja Zemljič in Samo Fošnarič
3D-virtualnimi predmeti, s katerimi lahko uporabniki komunicirajo na za-
slonu naprav, kot so kamera, pametni telefoni ali tablični računalniki (Lee idr.
2017, 1). AR omogoča interakcijo med računalniško ustvarjenimi predmeti in
resničnim svetom, kar predstavlja koncept združevanja fizičnega sveta (re-
sničnih predmetov) z digitalnim svetom (Hassan, Rahim in Shin 2021, 545).
AR je ena od novih tehnologij, ki se je v zadnjem času zaradi svoje upo-
rabnosti še posebej razvila na področju poučevanja oz. izobraževanja, kjer
postaja vse pomembnejša (Cabero-Almenara in Roig-Vila 2019, 1). Aplikacije,
razvite s tehnologijo AR, omogočajo hkratno uporabo 3D-predmetov, bese-
dil, slik, videoposnetkov in animacij. Posledično so lahko uporabniki AR soča-
sno udeleženi v dogodkih in obdani z informacijami, ki jih nudi AR, ter okoli-
škimi predmeti, ki pri AR sodelujejo z navidezno resničnostjo (VR) (Aydogdu
in Kelpšien˙ e 2021, 11).
Že Dayang Rohaya Awang Rambli, Wannisa Matcha in Suziah Sulaiman
(2013, 212) navajajo, da je pojav tehnologije AR pred več kot desetletjem začel
pritegovati pozornost raziskovalcev kot koristna alternativa klasičnim meto-
dam poučevanja in interaktivni način za ustvarjanje orodij ter gradiv za po-
učevanje in učenje, kar se je z vedno večjim razvojem te tehnologije le še
povečevalo. Dandanes se tehnologija pogosto uporablja za izboljšanje uč-
nega procesa na različnih izobraževalnih področjih (Hossain in Ahmed 2021,
1). AR ima v okoljih poučevanja in učenja širok spekter uporabe (Yuen, Yao-
yuneyong in Johnson 2011, 125–126).
AR omogoča kombinirano, interaktivno, samousmerjevalno, aktivno, na
odkrivanju temelječe in celovito učenje (angl. seamless learning)(Su,Tang in
Winoto 2018, 259). Učinkovita je pri dejavnostih, pri katerih se učenci učijo
snovi, ki jih v resničnem svetu ali brez posebne naprave ne bi mogli spo-
znati, kot tudi pri učenju abstraktnih in kompleksnih konceptov. Prav tako se
uporablja zaradi možnosti razširjanja informacij in njihovega kombiniranja
s kontekstom za zagotavljanje novih izkušenj (Chen, Liu idr. 2017a, 15). Učen-
cem pomaga razumeti zapletene prostorske odnose in abstraktne pojme, saj
omogoča soobstoj virtualnih predmetov in elementov resničnega okolja (Ar-
vanitis idr. 2007, 243–244).
Tehnologija AR se od leta 1990 postopoma uporablja na različnih področ-
jih, a se je najprej pojavila v letalski industriji. Lahko se uporablja kot metoda
predstavitve dodatnih informacij z uporabo telesne aktivnosti kot medija, da
lahko uporabniki vidijo integracijo resničnega in virtualnega sveta (Chang
idr. 2014, 185). Uporaba AR se v izobraževanju povečuje iz leta v leto, kakor
se tudi povečuje število raziskav na področju uporabe AR v izobraževanju.
Najprej so se raziskave izvajale predvsem na univerzitetni ravni in v srednjih
168