Page 24 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 24

Romina Plešec Gasparič


                  alno učno obliko nekateri didaktiki pojmujejo kot učiteljevo delo z enim sa-
                  mimučencem,drugi pakot učiteljevo delo sposamezniki znotrajrazreda.Av-
                  tor tako utemelji uvrstitev programiranega pouka med učne oblike (str. 111):
                  »Glede programiranega pouka do danes še ni določeno, ali sodi med učne
                  oblike, učne metode ali vrste pouka. Naši in tuji avtorji ga označujejo zelo
                  različno: poseben način organizacije pouka, učna metoda, pedagoški pojav,
                  sistem pouka, učni postopek, učna tehnika. Verjetno bi ga bilo najbolje uvr-
                  stiti med oblike pouka.«
                    Poljak v svoji Didaktiki iz leta 1974 opisuje tri didaktične sisteme pouka, ki
                  jih definirajo različna razmerja med osnovnimi faktorji pouka: učitelj, učenec
                  in učne vsebine, ki jih avtor upodobi z didaktičnim trikotnikom. Na podlagi
                  omenjenih razmerij Poljak (1974) utemelji neposredno oz. direktno pouče-
                  vanje, samostojno delo in programirani pouk ter pravi, da so ti sistemi pod-
                  lagazasociološko formiranjeučencevzadelo.Neposredno poučevanjeenači
                  s frontalnim, skupnim ali kolektivnim delom v razredu, za katerega pravi, da
                  je prevladovalo v stari šoli, vendar se je zaradi svojih prednosti ohranilo tudi
                  v sodobnosti. Samostojno delo kot didaktični sistem Poljak (1974) imenuje
                  tudi samoizobraževanje in avtodidaktični sistem, pri katerem učenci samo-
                  stojno delajo na določenem gradivu, in sicer v skupini ali individualno. Ob
                  tem opozarja, da izraza direktni in indirektni pouk nista ustrezna, ker sta dvo-
                  umna: lahko ju razumemo kot neposredno komuniciranje učiteljev in učen-
                  cev ali pa kot neposredno razmerje med učenci in učno vsebino, kar pa pred-
                  stavlja dva različna didaktična sistema pouka (v prvem primeru neposredno
                  poučevanje in v drugem samostojno delo). Programirani pouk Poljak (1974)
                  vidi kot združitev prednosti direktnegapoučevanjainsamostojnegaučnega
                  dela, poudari pa, da mora učitelj vse tri sisteme premišljeno izmenjevati, kar
                  prispeva k učinkovitosti pouka.¹⁷
                    Vknjigi Pedagogika II (1975) hrvaški pedagog Koletić za učne oblike upo-
                  rablja naslednje poimenovanje: frontalno delo (delo z vsem razredom, pouk
                  »en bloc«), delo s posamezniki (individualno delo), skupinsko delo (ekipno
                  delo) in delo v dvoje (tandem, partnerja).
                    Leta 1978 je bila objavljena knjiga Sodobna šola v luči programiranega po-
                  uka, v kateri je France Strmčnik predstavil didaktično inovacijo programirani
                  pouk. Kot pedagog in didaktik je programirani pouk tesno povezal tudi z
                  učnimi oblikami. Avtor kot bistveno prednost programiranega pouka izpo-


                 ¹⁷ Kot pripis predstavi še en didaktični sistem pouka, za katerega pravi, da se pojavlja v višjih in vi-
                  sokih šolah ter na fakultetah, in sicer mentorstvo, pri katerem je učitelj v neposrednem odnosu
                  z učenci (preko konzultacij), učenci pa z vsebinami, ki jih morajo samostojno obravnavati.


                  24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29