Page 24 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 24
Romina Plešec Gasparič
alno učno obliko nekateri didaktiki pojmujejo kot učiteljevo delo z enim sa-
mimučencem,drugi pakot učiteljevo delo sposamezniki znotrajrazreda.Av-
tor tako utemelji uvrstitev programiranega pouka med učne oblike (str. 111):
»Glede programiranega pouka do danes še ni določeno, ali sodi med učne
oblike, učne metode ali vrste pouka. Naši in tuji avtorji ga označujejo zelo
različno: poseben način organizacije pouka, učna metoda, pedagoški pojav,
sistem pouka, učni postopek, učna tehnika. Verjetno bi ga bilo najbolje uvr-
stiti med oblike pouka.«
Poljak v svoji Didaktiki iz leta 1974 opisuje tri didaktične sisteme pouka, ki
jih definirajo različna razmerja med osnovnimi faktorji pouka: učitelj, učenec
in učne vsebine, ki jih avtor upodobi z didaktičnim trikotnikom. Na podlagi
omenjenih razmerij Poljak (1974) utemelji neposredno oz. direktno pouče-
vanje, samostojno delo in programirani pouk ter pravi, da so ti sistemi pod-
lagazasociološko formiranjeučencevzadelo.Neposredno poučevanjeenači
s frontalnim, skupnim ali kolektivnim delom v razredu, za katerega pravi, da
je prevladovalo v stari šoli, vendar se je zaradi svojih prednosti ohranilo tudi
v sodobnosti. Samostojno delo kot didaktični sistem Poljak (1974) imenuje
tudi samoizobraževanje in avtodidaktični sistem, pri katerem učenci samo-
stojno delajo na določenem gradivu, in sicer v skupini ali individualno. Ob
tem opozarja, da izraza direktni in indirektni pouk nista ustrezna, ker sta dvo-
umna: lahko ju razumemo kot neposredno komuniciranje učiteljev in učen-
cev ali pa kot neposredno razmerje med učenci in učno vsebino, kar pa pred-
stavlja dva različna didaktična sistema pouka (v prvem primeru neposredno
poučevanje in v drugem samostojno delo). Programirani pouk Poljak (1974)
vidi kot združitev prednosti direktnegapoučevanjainsamostojnegaučnega
dela, poudari pa, da mora učitelj vse tri sisteme premišljeno izmenjevati, kar
prispeva k učinkovitosti pouka.¹⁷
Vknjigi Pedagogika II (1975) hrvaški pedagog Koletić za učne oblike upo-
rablja naslednje poimenovanje: frontalno delo (delo z vsem razredom, pouk
»en bloc«), delo s posamezniki (individualno delo), skupinsko delo (ekipno
delo) in delo v dvoje (tandem, partnerja).
Leta 1978 je bila objavljena knjiga Sodobna šola v luči programiranega po-
uka, v kateri je France Strmčnik predstavil didaktično inovacijo programirani
pouk. Kot pedagog in didaktik je programirani pouk tesno povezal tudi z
učnimi oblikami. Avtor kot bistveno prednost programiranega pouka izpo-
¹⁷ Kot pripis predstavi še en didaktični sistem pouka, za katerega pravi, da se pojavlja v višjih in vi-
sokih šolah ter na fakultetah, in sicer mentorstvo, pri katerem je učitelj v neposrednem odnosu
z učenci (preko konzultacij), učenci pa z vsebinami, ki jih morajo samostojno obravnavati.
24