Page 264 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 264
Danijela Blanuša Trošelj, Darjo Zuljan in Milena Valenčič Zuljan
dveh postavkah: »so ugodni delovni pogoji« (36,5) in »omogoča redni do-
hodek« (32,2). Pri teh dveh postavkah je z nekoliko večjim deležem zasto-
pana ocena 2 (»so ugodni delovni pogoji« – 22,5 in »ni problemov z zapo-
slitvijo« – 12,3). Z deležem nad 10 je zastopana tudi ocena 1 (»so ugodni
delovni pogoji« 11,8).
V sklopu zahtevnost poklica in študija je ocena 3 z največjim deležem za-
stopana pri postavkah »študij ni zahteven« (33,5; ocena 5 – delež 5,2 in
ocena 4 – delež 16) in »v programu ni predmetov, ki jih nisem imel rad v
srednji šoli« (26,4; ocena 5 – delež 9,4 in ocena 4 – delež 15,2). Ocena
1 je z največjim deležem zastopana pri postavki »poklicno delo ni zahtevno«
(31,4, sledi ocena 2 – 29,6), nad 20-odstotni delež pa ima tudi pri ostalih
dveh postavkah.
V sklopu vpliv drugih je pri postavki »imam dober zgled v svojih nekdanjih
vzgojiteljihinučiteljih«znajvečjimdeležemzastopanaocena4(30,1,ocena
5 ima delež 20,4), pri postavki »so mi drugi dejali, da bi bil dober vzgojitelj«
ocena 3 (31,7) in pri postavki »imajo pedagoški poklici v naši družini tradi-
cijo« ocena 1 (52,1).
Ugotavljamo, da so pri izboru študentov bodočih vzgojiteljev za poklic naj-
močneje zastopaninotranjiin altruističnimotiviter motivi osebne izpolni-
tve in poslanstva. Pridobljene ugotovitve o prevladovanju notranjih ter al-
truističnih motivov (z željo po vplivanju na razvoj posameznika in družbe)
nad zunanjimi motivi pri odločanju za pedagoški poklic potrjujejo tudi šte-
vilne druge raziskave (Cencič in Čagran 2002; Ivanuš Grmek in Javornik Krečič
2005; Watt in Richardson 2008; Lepičnik Vodopivec 2010; Watt in Richardson
2012; Ažman 2013; Assunção Flores in Niklasson 2014; Tašner, Žveglič Mihelič
in Mencin-Čeplak 2017; Žveglič Mihelič idr. 2022), pri čemer je delo z otroki
najvišje ocenjen motiv (Ažman 2013).
Študenti so ob vpisu nekaterim zunanjim motivom pripisali dokaj velik po-
men; tako jih 66,2 motiv »mi bo ostalo dovolj časa za družino« ocenjuje
kot pomemben oz. zelo pomemben, 62,0 motiv »mi bo ostalo dovolj časa
za hobije« ocenjuje kot pomemben oz. zelo pomemben, tudi motiv rednega
dohodka je 55,8 študentov ocenilo kot pomemben. Nekateri pa so v ko-
mentarjih izpostavili, da so ti motivi še pridobili na pomenu: »Bolj razmišljam
tudi o plačilu pri tem poklicu«; »Premajhne plače glede na stopnjo izobrazbe
in odgovornost«; »Zdaj sem starejša in bolj cenim prosti čas, ki ga lahko pre-
živim z družino po službi«.
Naša raziskava je pokazala, da skop motivov vplivi drugih ni močneje za-
stopan. Tudi sklop motivov (ne)zahtevnost poklica in študija ni močneje za-
stopan, izpostaviti pa je treba, da 21,2 študentov ocenjuje, da je bila zanje
264