Page 291 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 291
Samostojnost prvošolcev pri šolskem delu
Irena Hergan Alenka Polak
Univerza v Ljubljani Univerza v Ljubljani
irena.hergan@pef.uni-lj.si alenka.polak@pef.uni-lj.si
Katrin Sevšek
OŠ Pohorskega bataljona Oplotnica
katrin.sevsek@gmail.com
Razvoj samostojnosti otroka pomembno prispeva k njegovi samozavesti, sa-
mopodobi in identiteti, saj z razvojem samostojnosti otrok postaja vse avto-
nomnejši in odgovornejši posameznik. V prispevku predstavljamo ugotovitve
empirične raziskave na vzorcu 118 staršev učencev prvega razreda in 19 učite-
ljic iz petih slovenskih osnovnih šol. Zanimalo nas je njihovo mnenje o samo-
stojnosti otrok/učencev na področju šolskega dela doma in v šoli. Rezultati so
pokazali, da učenci prvega razreda pri šolskem delu doma niso povsem samo-
stojni, pri šolskem delu v šoli pa so po mnenju njihovih učiteljic povsem samo-
stojni. Ugotavljali smo tudi razlike v samostojnosti prvošolcev glede na okolje
bivanja in ugotovili, da so učenci s podeželja samostojnejši kot učenci iz me-
sta. Učitelji so bolj kot starši mnenja, da imajo pri razvoju samostojnosti otroka
ključno vlogo starši, vlogi šole pri razvoju samostojnosti učencev pa ne pripi-
sujejo tolikšne pomembnosti kot starši. Samostojnost učencev je pomembno
sistematično razvijati že v predšolskem obdobju in na vseh ravneh šolanja.
Ključne besede: samostojnost, prvošolci, starši, učitelji, osnovna šola
Uvod
Razvoj samostojnosti v zgodnjih letih otroštva pomembno prispeva k otro-
kovim samozavesti, samopodobi in pozitivni identiteti, kar omogoča, da se
posameznik v odraslosti izoblikuje v avtonomnega in odgovornega posame-
znika. Pomembno vlogo pri vzgoji za samostojnost imajo poleg staršev tudi
drugi, ki so udeleženi v otrokovem življenju: sorojenci, učitelji, vrstniki, soro-
dniki in drugi posamezniki, s katerimi se otrok srečuje, razne interesne sku-
pnosti ter družba kot celota. Pomembnost razvoja otrokove samostojnosti je
izpostavljena tudi v ciljih in priporočilih za delovanje slovenskega vzgojno-
izobraževalnega sistema, tako v Beli knjigi (Zavod Republike Slovenije za šol-
stvo 2011) kot v Zakonu o osnovni šoli (Zakon o osnovni šoli, 2006).
Kljub enotnosti strokovnjakov o tem, da je samostojnost učencev po-
membna za življenje, pa ti opozarjajo, da je samostojnost lahko zelo različno
pojmovana in tudi strokovno definirana, pri čemer raziskave kažejo na kul-
Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
Koper: Založba Univerze na Primorskem. https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.291-308