Page 291 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 291

Samostojnost prvošolcev pri šolskem delu


                  Irena Hergan                   Alenka Polak
                  Univerza v Ljubljani           Univerza v Ljubljani
                  irena.hergan@pef.uni-lj.si     alenka.polak@pef.uni-lj.si
                  Katrin Sevšek
                  OŠ Pohorskega bataljona Oplotnica
                  katrin.sevsek@gmail.com

                  Razvoj samostojnosti otroka pomembno prispeva k njegovi samozavesti, sa-
                  mopodobi in identiteti, saj z razvojem samostojnosti otrok postaja vse avto-
                  nomnejši in odgovornejši posameznik. V prispevku predstavljamo ugotovitve
                  empirične raziskave na vzorcu 118 staršev učencev prvega razreda in 19 učite-
                  ljic iz petih slovenskih osnovnih šol. Zanimalo nas je njihovo mnenje o samo-
                  stojnosti otrok/učencev na področju šolskega dela doma in v šoli. Rezultati so
                  pokazali, da učenci prvega razreda pri šolskem delu doma niso povsem samo-
                  stojni, pri šolskem delu v šoli pa so po mnenju njihovih učiteljic povsem samo-
                  stojni. Ugotavljali smo tudi razlike v samostojnosti prvošolcev glede na okolje
                  bivanja in ugotovili, da so učenci s podeželja samostojnejši kot učenci iz me-
                  sta. Učitelji so bolj kot starši mnenja, da imajo pri razvoju samostojnosti otroka
                  ključno vlogo starši, vlogi šole pri razvoju samostojnosti učencev pa ne pripi-
                  sujejo tolikšne pomembnosti kot starši. Samostojnost učencev je pomembno
                  sistematično razvijati že v predšolskem obdobju in na vseh ravneh šolanja.
                  Ključne besede: samostojnost, prvošolci, starši, učitelji, osnovna šola




             Uvod
             Razvoj samostojnosti v zgodnjih letih otroštva pomembno prispeva k otro-
             kovim samozavesti, samopodobi in pozitivni identiteti, kar omogoča, da se
             posameznik v odraslosti izoblikuje v avtonomnega in odgovornega posame-
             znika. Pomembno vlogo pri vzgoji za samostojnost imajo poleg staršev tudi
             drugi, ki so udeleženi v otrokovem življenju: sorojenci, učitelji, vrstniki, soro-
             dniki in drugi posamezniki, s katerimi se otrok srečuje, razne interesne sku-
             pnosti ter družba kot celota. Pomembnost razvoja otrokove samostojnosti je
             izpostavljena tudi v ciljih in priporočilih za delovanje slovenskega vzgojno-
             izobraževalnega sistema, tako v Beli knjigi (Zavod Republike Slovenije za šol-
             stvo 2011) kot v Zakonu o osnovni šoli (Zakon o osnovni šoli, 2006).
               Kljub enotnosti strokovnjakov o tem, da je samostojnost učencev po-
             membna za življenje, pa ti opozarjajo, da je samostojnost lahko zelo različno
             pojmovana in tudi strokovno definirana, pri čemer raziskave kažejo na kul-


             Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
             Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
             Koper: Založba Univerze na Primorskem.  https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.291-308
   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296