Page 294 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 294

Irena Hergan, Katrin Sevšek in Alenka Polak


                  da kljub upoštevanju različnih vidikov otrokove zrelosti za vsakega otroka
                  posebej vedno obstaja odprto vprašanje, ali bo dodatno leto pred vstopom v
                  šolo imelo kakšen dolgoročni učinek na njegov razvoj. Analiza pogledov star-
                  šev in učiteljev na pripravljenost otrok za šolo je nakazala velike razlike med
                  njimi – starši so v ospredje postavljali otrokove učne zmožnosti in spretnosti
                  (npr. zmožnost štetja, računanja, pisanja), učitelji pa radovednost otroka in
                  njegov interes za šolo, raziskava pa med kriteriji pripravljenosti ni navajala
                  otrokove samostojnosti (Dockett in Perry 2002).
                    Začetek šolanja je za vsakega otroka in njegovo družino prelomno obdo-
                  bje v življenju, zato je zelo pomembno, kako poteka prehod iz vrtca v šolo.
                  Učni uspeh in splošno dobro počutje v šoli bosta v veliki meri odvisna od
                  tega, kako dobro se bosta učenec in šola prilagodila drug drugemu (Margetts
                  2009). Strokovnjaki zagovarjajo t.i. »mehki prehod«, ko se za otroke, prihod-
                  nje prvošolce, tik pred všolanjem organizira obisk šole, kjer se jim predstavi
                  posamezne šolske prostore ter način dela v razredu. Pri tem ima tesno so-
                  delovanje konkretne osnovne šole in vrtca zelo pomembno vlogo, saj vsaka
                  institucija s svojimi specifičnimi nalogami prispeva kontinuiteto otrokovih iz-
                  kušenj na področju njegovega učenja in življenja na prehodu iz vrtca v šolo
                  (Malešević 2017; Zavod Republike Slovenije za šolstvo 2018). Vzgojitelji med
                  težavamipriprehoduizvrtcavšoloizpostavljajopredvsemslaborazvitesoci-
                  alne spretnosti otrok, težave s sledenjem navodilom ter težave pri samostoj-
                  nem in skupinskem delu. Razvijanje socialno-čustvenih in vedenjskih spret-
                  nosti, zlasti prosocialno naravnanih spretnosti, neodvisnosti, samoregulacije
                  in pozornosti, zato sodi med najpomembnejše izzive učiteljev pri uvajanju
                  prvošolcev v novo šolsko okolje (Magnuson in Schindler 2016). Pomembno
                  je zlasti razvijanje samoregulacijskih spretnosti otrok (Stevenson 2017; Hau-
                  takangas, Kumpulainen in Uusitalo 2022; Selman in Dilworth-Bart 2023).
                    Empirične ugotovitve kažejo, da k lažjemu prilagajanju otroka na spreme-
                  njene zahteve ob prehodu v šolo prispevajo predvsem dobro vzpostavljene
                  družinske rutine, npr. rutina spanja, branja, pripovedovanja zgodb ipd. Otroci
                  z dobro oblikovanimi družinskimi rutinami so sehitrejeprilagodili nanovein-
                  stitucionalne razmere, npr. na razredno strukturo in šolska pravila, izkazovali
                  pa so tudi boljšo učno uspešnost, večjo socialno-čustveno zrelost in boljše
                  fizično zdravje (Ferretti in Bub 2017). Raziskava Maje Zupančič in TineKavčič
                  (2007) je pokazala, da so vzgojiteljice in učiteljice pri slovenskih prvošolcih,
                  ki so pred vstopom v šolo obiskovali vrtec, v primerjavi s tistimi, ki ga niso,
                  zaznale višjo raven samostojnosti v interakcijah z odraslimi. Samostojnost
                  prvošolcev je po mnenju prej omenjenih avtoric tudi kazalnik dobrega pri-
                  lagajanja spremembam, ki jih za otroke pomeni všolanje; ugotovile so, da


                  294
   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299