Page 293 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 293

Samostojnost prvošolcev pri šolskem delu


             gotavljanje pomoči pri reševanju problemov, izražanje iskrenih pohval, za-
             gotavljanje podpore, dobro komunikacijo, vključevanje v družinske odnose,
             dajanje dobrega zgleda ipd. (Saleh idr. 2022).
               Vpliv učiteljev na otrokov razvoj samostojnosti se od vpliva staršev razli-
             kuje zlasti v tem, da učitelji vplivajo načrtneje in sistematičneje ter v skladu s
             cilji šole. Njihovo vodenje učencev v smeri večje samostojnosti tako vključuje
             spodbujanje učenčevega najprimernejšega samostojnega vedenja, razume-
             vanje učencev, zagotavljanje informacij, nudenje nasvetov, zagotavljanje po-
             moči pri reševanju problemov, razvijanje navad in oblikovanje dobrih odno-
             sov med učenci (Saleh idr. 2022). Anna Cerino (2023, 685) poudarja, da mora
             šola sistematično razvijati samostojnost učencev z izgrajevanjem prostora,
             ki učencem omogoča, da razvijajo domišljijo, raziskujejo, odkrivajo, kritično
             mislijo, reflektirajo, se vključujejo v projekte, se izražajo in imajo svojo zaseb-
             nost.Krazvojuotrokovesamostojnostiprispevatudinačin,kakoseodzivamo
             na njegova čustva (Smrtnik Vitulić 2011). Ob otrokovem izražanju veselja je
             primerno, da mu sporočimo, da smo to opazili in sprejeli, saj tako potrdimo
             tisto, kar ga je navdalo z veseljem. Pomembno je tudi, kako se odzivamo na
             otrokovo doživljanje strahu. Socialno negotovi otroci imajo težave pri vklju-
             čevanju v družbo, potrebujejo pomoč pri vključevanju v skupino vrstnikov
             ter pohvalo za samostojnost.
               Claire Cameron (2007) opozarja na problem pomanjkanja izbire v otroko-
             vem okolju, saj to zavira razvoj njegove ustvarjalnosti, samostojnost pa se
             bolj razvija v okolju, ki od otrok to pričakuje, npr. če starši pričakujejo, da bo
             otrok svoje domače naloge delal sam, mu to potrebno samostojnost tudi za-
             gotavljajo. Starši, ki otroku postavljajo veliko omejitev, mu s tem ne dajejo
             priložnosti za samostojne odločitve.

             Začetek šolanja in samostojnost mlajših učencev
             V Sloveniji se na področju osnovnošolskega izobraževanja srečujemo s po-
             večanim deležem odlogov vpisa prvošolcev v šolo (Malešević 2016). Število
             odloženih vpisov v prvi razred je v Sloveniji zadnja leta naraščalo, največ jih
             je bilo v šolskem letu 2019/2020, ko je v vrtcu ostalo kar 2.616 otrok (12,6),
             ki bi morali glede na svojo kronološko starost vstopiti v šolo. V šolskem letu
             2023/2024 je bilo takšnih 2.151 (10,3) (Kuralt 2024). Sue Dockett in Bob Perry
             (2002) odlogešolanjapovezujetassubjektivnostjo presoje,ali je/kdajjeotrok
             pripravljen za šolo. Avtorja navajata različne kriterije tovrstne presoje: npr.
             otrokova fizična dobrobit (blagostanje), motorični razvoj, socialni in čustveni
             razvoj,pristopi k učenju,uporabajezika,splošno znanjein otrokovo mišljenje
             (National Education Goals Panel 1995 v Dockett in Perry 2002, 70). Poudarjata,


                                                                            293
   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298