Page 296 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 296

Irena Hergan, Katrin Sevšek in Alenka Polak


                  niki zbiranja podatkov – tehniko anketiranja z aplikacijo anketnega vprašal-
                  nika za učitelje in starše ter sistematično opazovanje prvošolcev v avtentični
                  situaciji (v šoli).

                  Vzorec
                  Vzorec je bil priložnostni in namenski. Izbrali smo tri osnovne šole v pode-
                  želskem okolju in dve v mestnem, nobena ni imela kombiniranih oddelkov
                  s prvošolci. Končni vzorec je sestavljalo 118 staršev prvošolcev, od tega jih je
                  bilo 62 iz podeželskega okolja (šest oddelkov) in 56 iz mestnega (šest oddel-
                  kov), ter 19 učiteljev, ki so poučevali v navedenih oddelkih prvega razreda. V
                  sistematično opazovanje z udeležbo je bilo zajetih 118 učencev.


                  Opis raziskovalnih pripomočkov in postopka zbiranja podatkov
                  Kot tehniko zbiranja podatkov smo uporabili dve obliki anketnega vprašal-
                  nika, eno za starše in drugo za učitelje. Obe obliki vprašalnika sta vsebovali
                  različne kontrolne liste, vprašanja zaprtega tipa in lestvico stališč. Na tiskani
                  izvod vprašalnika so starši in učitelji zapisali začetnici imena ter priimka svo-
                  jega otroka/učenca, s čimer smo zagotovili zasledovanje podatkov o istem
                  učencu. Vprašalnike v papirnati obliki smo staršem razdelili ob prihodu v šolo
                  ali pa smo jih (s soglasjem staršev) dali učencem, da so jih staršem odne-
                  sli domov. Izpolnjene vprašalnike so starši ali učenci prinesli učiteljem, ti pa
                  so nam jih oddali skupaj s svojimi izpolnjenimi vprašalniki. Pri izpolnjevanju
                  vprašalnika so bili starši in učitelji zaprošeni, da označijo, ali je otrok pri kon-
                  kretno navedenem opravilu popolnoma samostojen (ocena 2), ali ga opravlja
                  s pomočjo starša/učitelja (ocena 1), ali ga opravljajo starši/učitelji/drugi (stari
                  starši, bratje, sestre) namesto otroka (ocena 0). Starši in učitelji so v kontrolnih
                  listah o samostojnosti otroka označili tudi pogostost samostojnosti za vsako
                  navedeno vrsto aktivnosti (npr. otrok določeno stvar dela samostojno vedno,
                  včasih,nikoli).Vprocesuobdelavepodatkovsmonavedenekazalcepogosto-
                  sti spremenili v številčne vrednosti: vedno = 2, včasih = 1 in nikoli = 0. Izve-
                  dli smo tudi strukturirano in sistematično opazovanje prvošolcev v prosto-
                  rih šole. Opazovanje je potekalo ob jutranjem prihodu učencev in staršev v
                  šolo ter med poukom. Vsak oddelek smo opazovali tri dni ob koncu šolskega
                  leta,kosoučenci šolskorutino žedobro obvladali insomnogi med njimi že
                  dopolnili sedem let. Opazovali smo celotni oddelek učencev in si opažanja
                  zapisovali za vsakega učenca posebej.

                  Postopki obdelave podatkov
                  V raziskavi zbrane podatke smo uredili v programu Microsoft Office Excel
                  2010, jih prenesli v program IMB SPSS Statistics 21 in statistično obdelali. Za
                  296
   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301