Page 31 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 31

Koncept participacije v vzgoji

                  in izobraževanju v prizmi
                  zgodovinskega diskurza


                  Mateja Marovič
                  Univerza na Primorskem
                  mateja.marovic@pef.upr.si

                  Članek skozi teoretsko analizo različnih zakonskih določil in raziskav osvetli
                  zgodovinsko ozadje ter razumevanje koncepta participacije v vzgoji in izo-
                  braževanju, pri čemer pri zametkih koncepta – nam znanega danes – izhaja
                  iz političnih diskurzov druge polovice 20. stoletja. Osredotoči se na ideje in
                  koncepte reformske pedagogike – predhodnice participatornega udejstvova-
                  nja otrok/mladostnikov v vzgoji in izobraževanju. Pregleda izhodiščne pred-
                  postavke koncepta participacije, ki kljub analogni konceptualni opredelitvi
                  pojma participacija na različnih področjih in v različnih kontekstih zahtevajo
                  drugačno interpretacijo, ter zasleduje tezo, da je aktualno stanje na pod-
                  ročju implementacije participacije otrok/mladostnikov v slovenskem vzgojno-
                  izobraževalnem prostoru na nekaterih področjih še vedno pomanjkljivo.
                  Ključne besede: participacija, vzgoja in izobraževanje, reformska pedagogika,
                  (socialna) pedagogika, otroci/mladostniki



             Pogled v zgodovinsko ozadje koncepta participacije
             V ranih diskusijah povojne družbe se je pojem participacija, ki se je vedno
             nahajal v jedru demokratičnih, politično orientiranih teoretičnih diskurzov
             (Akermann 2022), sprva nanašal na možnosti soudeležbe posameznikov v
             procesih odločanja reprezentativno-zastopniških formalnih struktur ter or-
             ganizacij in bil zaznamovan s postopki, strategijami ter z dejanji, s katerimi
             naj bi imeli državljani in državljanke moč vplivanja na politične odnose ter
             procese moči (Müller 2009; Betz, Olk in Rother 2011). Participacija se je in-
             terpretirala analogno vedenjski normi v okviru vnaprej predpisanih pravic
             in možnosti (npr. udeležba na volitvah, članstvo v strankah, sindikatih ipd.)
             (Blandow, Gintzel in Hansbauer 1999¹). Čeprav je diskusija o participaciji v le-


            ¹ Zavedamo se starosti vira, tudi nekaterih drugih virov, ki sledijo v nadaljevanju. Ker pa gre za
             protagoniste,kisovnemškemprostoru(kipredstavljavzorčnimodeluvajanjaparticipatornega
             diskurza v VIZ (predvsem) marginalizirane populacije) teoretizirali o konceptu participacije (pri
             ostalih pa za vpogled v »duh časa«, povezanega z zgodovinskim diskurzom koncepta partici-
             pacije), se nanje v tekstu pogosto sklicujemo.


             Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
             Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
             Koper: Založba Univerze na Primorskem.  https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.31-49
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36