Page 31 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 31
Koncept participacije v vzgoji
in izobraževanju v prizmi
zgodovinskega diskurza
Mateja Marovič
Univerza na Primorskem
mateja.marovic@pef.upr.si
Članek skozi teoretsko analizo različnih zakonskih določil in raziskav osvetli
zgodovinsko ozadje ter razumevanje koncepta participacije v vzgoji in izo-
braževanju, pri čemer pri zametkih koncepta – nam znanega danes – izhaja
iz političnih diskurzov druge polovice 20. stoletja. Osredotoči se na ideje in
koncepte reformske pedagogike – predhodnice participatornega udejstvova-
nja otrok/mladostnikov v vzgoji in izobraževanju. Pregleda izhodiščne pred-
postavke koncepta participacije, ki kljub analogni konceptualni opredelitvi
pojma participacija na različnih področjih in v različnih kontekstih zahtevajo
drugačno interpretacijo, ter zasleduje tezo, da je aktualno stanje na pod-
ročju implementacije participacije otrok/mladostnikov v slovenskem vzgojno-
izobraževalnem prostoru na nekaterih področjih še vedno pomanjkljivo.
Ključne besede: participacija, vzgoja in izobraževanje, reformska pedagogika,
(socialna) pedagogika, otroci/mladostniki
Pogled v zgodovinsko ozadje koncepta participacije
V ranih diskusijah povojne družbe se je pojem participacija, ki se je vedno
nahajal v jedru demokratičnih, politično orientiranih teoretičnih diskurzov
(Akermann 2022), sprva nanašal na možnosti soudeležbe posameznikov v
procesih odločanja reprezentativno-zastopniških formalnih struktur ter or-
ganizacij in bil zaznamovan s postopki, strategijami ter z dejanji, s katerimi
naj bi imeli državljani in državljanke moč vplivanja na politične odnose ter
procese moči (Müller 2009; Betz, Olk in Rother 2011). Participacija se je in-
terpretirala analogno vedenjski normi v okviru vnaprej predpisanih pravic
in možnosti (npr. udeležba na volitvah, članstvo v strankah, sindikatih ipd.)
(Blandow, Gintzel in Hansbauer 1999¹). Čeprav je diskusija o participaciji v le-
¹ Zavedamo se starosti vira, tudi nekaterih drugih virov, ki sledijo v nadaljevanju. Ker pa gre za
protagoniste,kisovnemškemprostoru(kipredstavljavzorčnimodeluvajanjaparticipatornega
diskurza v VIZ (predvsem) marginalizirane populacije) teoretizirali o konceptu participacije (pri
ostalih pa za vpogled v »duh časa«, povezanega z zgodovinskim diskurzom koncepta partici-
pacije), se nanje v tekstu pogosto sklicujemo.
Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
Koper: Založba Univerze na Primorskem. https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.31-49