Page 32 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 32

Mateja Marovič


                  tih po vojni veljala za specializirano razpravo predvsem političnih znanosti
                  (in je bolj ali manj predstavljala orodje varovanja svobode, pospeševanja sta-
                  bilnosti ter spodbujanja enotnosti), se je zanimanje za omenjeni diskurz, ki je
                  močnosovpadalozmodernizacijskimizahtevamipovojnejavnosti,skoncem
                  60. let razširilo tudi na civilno družbo² (Brezovšek 1995).
                    Vključno s širitvijo politične participacije na množično javnost predstavlja
                  evolucija v stopnjevanju napredujočega premika temeljne zamisli participa-
                  cije (od starejše – prvotno rezervirane za politične znanosti – k novejšim,
                  alternativnejšim predstavam razumevanja termina) izhodišče objektivnejši
                  ter pragmatičnejši obravnavi participacije kot tudi možnost implementacije
                  omenjenega diskurza ne samo v lastnem okolju individuuma, temveč tudi v
                  vseh sferah družbenega delovanja³ (prim. Brezovšek 1995).
                    V zadnjih desetletjih sta tako termin kot njegova aplikativna (upo)raba za-
                  čela pridobivati vrednost tudi z vidika vseh vzgojno-izobraževalnih (v nada-
                  ljevanju VIZ) in socialnih politik, posledično pa tudi pravice otrok, ki v okviru
                  zgoraj izpostavljenih področij prav tako začnejo igrati vedno večjo vlogo.
                    Na polju socialnega dela in socialne pedagogike⁴ (ki posledično sovpadata
                  tudi z vzgojo in izobraževanjem (v nadaljevanju VIZ)) – na katerem se je po-
                  jem participacija prvotno uporabljal predvsem v povezavi z vprašanji soci-
                  alnega načrtovanja (državljanske soudeležbe) in katerega uporaba se šele v
                  90. letih prejšnjega stoletja razširi na področje sodelovanja uporabnikov v
                  socialnih storitvah (Moser 2010), nam znanega danes – se je povečano zani-
                  manje za participatorni diskurz začelo zrcaliti v porastu različnih raziskav in
                  znanstvenih diskusij kot tudi v sprejetju številnih globalnih ter nacionalnih
                  dokumentov.
                    Vnaprednejših evropskih državah –predvsempavNemčiji,iz katerezaradi


                 ² Omenjeni preobrat je prispeval k temu, da se zahteve po participaciji niso nanašale več zgolj
                  na formalni okvir parlamentarne demokracije, temveč so se proti koncu 20. stoletja v vedno
                  večjimerizačele širititudina vsa drugapodročja javnega delovanja (npr. delovne organizacije,
                  izobraževalni sistemi, pravosodje, socialne službe idr.) (Blandow, Gintzel in Hansbauer 1999).
                 ³ Val povečanega zanimanja za participatorno paradigmo je med drugim sprožila tudi prva med-
                  narodna konferenca na temo skrbi za izboljšanje zdravja (leta 1986 v Ottawi), v okviru katere je
                  bila sprejeta ustanovna listina, ki je pozivala k aktivnemu ravnanju za doseganje cilja »zdravje
                  za vse« do leta 2000 (Moser 2010). Poleg temeljnega kamna za razumevanje celovitega pomena
                  zdravja, ki mora v prvi vrsti izhajati iz omogočanja pogojev posamezniku, da lahko sam upravlja
                  z zdravjem, predstavlja t.i. Ottawska listina pomembne temelje za vse nadaljnje participatorne
                  diskurze, ki so sledili (Moser 2010).
                 ⁴ Ker avtorica pričujočega prispevka izhaja iz socialnopedagoške doktrine, se pri interpretaciji
                  koncepta participacije v veliki meri naslanja na razumevanje le-tega v polju socialne pedago-
                  gike.


                  32
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37