Page 34 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 34

Mateja Marovič


                       otrok/mladostnikov zakonsko opredeli, hkrati pa v luči demantira-
                       tizacije dotedanjega rigidnega (predvsem zavodskega) VIZ sistema
                       pomembno determinira konceptualizacijo demokratizacije zavodske
                       vzgoje;
                     – sprejemu Thierschevega koncepta v življenjski svet usmerjene pomoči,
                       ki s svojimi petimi strukturnimi elementi – prevencija, decentraliza-
                       cija/regionalizacija, usmerjenost v vsakdan posameznika, integracija
                       in participacija (Müller 2009) – izpostavlja tiste komponente socialne
                       pedagogike, ki morajo biti »naravnane na izkustva življenjskega sveta«
                       posameznika in kjer integracija ter participacija hkrati merita tako na
                       kritično in socialno-etično razsežnost kot tudi na oblikovanje dela v
                       življenjskih razmerah v znamenju socialne pravičnosti (Grunwald in
                       Thiersch 2008, 16) idr.

                    Naštete spremembe,⁷ ukrepi ter povečanje zanimanja za participatorni di-
                  skurz – tako v širšem polju VIZ kot v polju socialnega dela in socialne pe-
                  dagogike – so močno sovpadali s sprejetjem »Konvencije o otrokovih pra-
                  vicah« leta 1989. Ta (Združeni narodi, 1989) predstavlja prvi globalni uradni
                  dokument, ki izpostavlja participacijo ter hkrati predstavlja premik od pred-
                  stave nezmožnega otroka proti temu, kaj je zmožen storiti in kakšne odloči-
                  tve sprejemati (Stern 2006 v Marovič, Bajželj in Krajnčan 2014).
                    In ker se spremembe paradigme (od skrbstva za mlade do sodelovanja za
                  vključevanje mladih v družbo), povečano zanimanje za participatorno pa-
                  radigmo (zaznamovano z drugačno percepcijo in prezentacijo koncepcije
                  otroštva) pa tudi spremembe vzgojnega stila (od rigidnega, avtoritativnega
                  k bolj partnerskemu) – o katerih je bilo govora v prejšnjem poglavju – skozi
                  historični tok VIZ odražajo tudi v teoretičnih izhodiščih reformske pedago-
                  gike (ki predstavlja neke vrste predhodnico participatornega udejstvovanja
                  otrok/mladostnikov), v nadaljevanju sledi pregled le-teh.

                  Ideje participacije v reformski pedagogiki
                  Razvoj koncepcije otroštva⁸ determinira interpretacijo koncepcije otroštva,
                  ki se v okviru pedagoškega zgodovinopisja izraža tudi v razvoju pedagoških

                  otroke/mladostnike po »novem« torej priznava kot enakovredne akterje, ki jih je – glede na
                  zrelost in kronološko starost – treba sprejeti kot subjektivne nosilce pravic z lastnimi željami in
                  potrebami (Wolff in Hartig 2013).
                 ⁷ Te spremembe so hkrati pomembno zaznamovale tudi dotedanje konceptualne zasnove za-
                  vodske vzgoje in njen nadaljnji razvoj (Wolff in Hartig 2013).
                 ⁸ Od srednjegaveka,kjerotrokveljazapomanjšanegaodraslega(Puhar2004),zaobjekt brezvsa-
                  kršnih pravic, kjer se njegova narava, ki se lahko ukroti le z disciplino in s strogostjo, opredeljuje


                  34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39