Page 37 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 37

Koncept participacije v vzgoji in izobraževanju v prizmi zgodovinskega diskurza


                  bodne šole« pod Neillovim vodstvom, katere filozofija je temeljila na
                  spodbujanju otrok, da živijo svoje življenje in sprejemajo lastne odloči-
                  tve (Batistič Zorec 2010);
                – Italijanko M. Montessori,¹² katere glavno gonilo pedagoškega procesa
                  je »pomagaj mi, da naredim sam« (Devjak, Berčnik in Plestenjak 2008);
                – Francoza Freineta,¹³ katerega temeljni elementi vzgojnega koncepta
                  »šola iz življenja – za življenje – z delom« temeljijo na razredni samo-
                  upravi, samostojnosti učencev pri učenju in delu, sodelovanju učencev
                  ter aktivnem, ustvarjalnem in izkustvenem učenju, ki izhaja iz učenca
                  in njegovih interesov (Matijević 2001 v Devjak, Berčnik in Plestenjak
                  2008) idr.


               Čeprav podroben pregled vzgojnih idej in modelov reformske pedago-
             gike (kot njenih protagonistov) pokaže, kot že Medveš (2007, 66), »da je moč-
             nejša v tem, ko odgovarja na vprašanje, kaj vzgoja ne bi smela biti, kot kaj
             naj bi bila«, pa je le-ta razumevanju vzgoje (tudi izobraževanja) nedvomno
             začrtala bistveno širši krog, kot je bil vzpostavljen v dotedanjem razume-
             vanju pedagoške misli. Prav tako omenjena smer s stališča razvoja parti-
             cipatornega diskurza v okviru apela »nove«, drugačne, alternativne vzgoje
             položi temelje vsem nadaljnjim pedagoškim zasnovam aktivne participacije
             otrok/mladostnikov v VIZ.


             Izhodiščne predpostavke koncepta participacije
             Čeprav je konceptualna opredelitev pojma participacija, glede na definicije
             različnih strok, bolj ali manj analogna, pa so interpretacije in uporaba ome-


             učiteljev o življenju, delu, aktivnostih, vzpostavljanju pravil in norm znotraj institucije – torej
             iz aktivne participacije tako učencev kot učiteljev –, ki mu Neill v okviru izobraževanja pripi-
             suje mnogo pomembnejšo vlogo kot vsem učbenikom na svetu (Devjak, Berčnik in Plestenjak
             2008). Demokracijo Summerhila vidi kot edino pravo, saj otroci sami sprejemajo ter spremi-
             njajo pravila (Devjak, Berčnik in Plestenjak 2008). Prepričanje, da pedagogika lahko temelji le
             na prostovoljnosti, je osrednja ideja Summerhila (Knauer 2008).
            ¹² V svojem pedagoškem konceptu je izhajala iz teze, da je razvoj »produkt ›individualnega grad-
             benega načrta‹, ki je lasten vsakemu posamezniku« (Devjak, Berčnik in Plestenjak 2008, 20).
             Imperativ njene šole se je (kot pri mnogih drugih protagonistih reformske pedagogike) izražal
             v dopustitvisvobodnegarazvijanja otrokoveaktivnosti preko dopuščanja oz. ponujanja mož-
             nosti izbire med različnimi aktivnostmi (Devjak, Berčnik in Plestenjak 2008, 20). Izhodišče eda-
             gogike Marie Montessori, da se otrokovo učenje bistveno razlikuje od učenja odraslega in se
             zatorejprocesučenjaprične priotroku terne učitelju/odraslem (str.20),je pripoučevanju majh-
             nih otrok postalo eden izmed temeljnih kamnov vzgojnega ravnanja.
            ¹³ Poleg mnogih didaktičnih novosti (ki so v šolskem sistemu prisotne še danes) poudarja učenje
             z raziskovanjem in odkrivanjem, kar vzpodbuja razvoj učenčeve samostojne, sodelovalne in
             participatorno naravnane osebnosti (Devjak, Berčnik in Plestenjak 2008).
                                                                             37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42