Page 394 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 394

Mateja Gačnik, Denia Savarin in Andreja Istenič


                  Preglednica 3 Frekvence in strukturni odstotki učencev po šolskem letu opravljanja nareka
                  Postavka           /    /   /       Skupaj
                  f                                                    
                  f()                    ,         ,        ,        ,


                  Merski pripomočki
                  Uporabljen merski instrument je bil Test motenosti v branju in pisanju Boruta
                  Šalija (1971). V slovenskih osnovnih šolah se že od 70. let 20. stol. redno izvaja
                  narek na podlagi Šalijevega instrumenta za namen presejalnega testiranja
                  prepoznavanja otrok z večjim tveganjem za motnje na področju branja in
                  pisanja (Košak Babuder idr. 2021).

                  Zbiranje in obdelava podatkov
                  Nareke iz šolskih let 2003/2004, 2012/2013 ter 2021/2022 iz različnih osnovnih
                  šol obalno-kraške in primorsko-notranjske regije so logopedinje arhivirale.
                  Nareke smo zbirali in vnašali od avgusta 2022 do septembra 2023. Podatke
                  vključenih učencev so predhodno anonimizirale logopedinje na način, da
                  smo bili vnašalci seznanjeni le s spolom, krajem šolanja, končnim številom
                  napisovalnih napak ter z morebitnimi posebnostmi (npr. podatek o statusu
                  priseljenca, predhodna obravnava zaradi učnih težav).
                    Podatke smo ovrednotili s pomočjo podrobne analize fonološke strukture
                  Šalijevih skupinskih preizkusnih narekov. Pri tem smo na podlagi Šalijeve kla-
                  sifikacije posamezne napake opredelili kot disleksične napake, ostale napake
                  ter vse skupne napisovalne napake. Zbrane podatke smo tabelarno uredili z
                  uporabo programa Excel ter jih obdelali z uporabo statističnega programa
                  IBM SPSS 29. Uporabljene statistične metode vključujejo preverjanje veljav-
                  nosti hipotez z neparametričnimi preizkusi. Kruskal-Wallisov preizkus smo
                  uporabili za primerjavo več kot dveh neodvisnih vzorcev, Mann-Whitneyjev
                  preizkus pa za primerjavo dveh neodvisnih vzorcev.


                  Rezultati in interpretacija
                  Rezultate smo razdelili v dva ločena sklopa. V prvem smo prikazali rezultate
                  primerjave skupin učencev glede na šolsko leto izobraževanja, v drugem pa
                  primerjavo po spolu. V obeh sklopih smo primerjali različne skupine glede
                  na seštevka disleksičnih in napisovalnih napak, upoštevajoč klasifikacijo iz
                  Šalijevega Testa motenosti v branju in pisanju. Veljavnost hipotez smo pre-
                  verjali z neparametričnimi preizkusi. Kruskal-Wallisov preizkus smo uporabili
                  za primerjavo več kot dveh neodvisnih vzorcev. Ta test se uporablja v pri-


                  394
   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399