Page 397 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 397

Zgodovinski pogled na pojmovanje disleksije in logopedsko presejalno testiranje


               V slovenskem prostoru se od 70. let prejšnjega stoletja izvaja Test mote-
             nosti v branju in pisanju Boruta Šalija v obliki nareka. V prispevku smo ana-
             lizirali izbrane podatke opravljenih narekov v obalno-kraški ter primorsko-
             notranjski regiji v obdobju med šolskima letoma 2003/2004 in 2021/2022. Za
             potrebe prispevka smo preučili razlike v številu disleksičnih napak in skupnih
             napisovalnih napak v danem obdobju ter med spoloma. Ugotovili smo, da
             tako kot v preteklih analizah na manjših vzorcih učencev (Padežnik 2009; Tol-
             lazzi 2010; Ivačič 2016) v številu vseh napisovalnih napak pri pisanju nareka
             obstajajo pomembne razlike v različnih obdobjih in med spoloma. Naši po-
             datki niso potrdili pogostejšega pojava disleksičnih napak učencev v primer-
             javi z učenkami.
               V nadaljevanju nameravamo pripraviti še razširjen pregled in analizo nare-
             kov učencev 3. razreda iz različnih šolskih let. S temi analizami si bomo po-
             magali pricelostniprimerjavirazličnih obdobijizobraževanja učencev nižjih
             razredov osnovnih šol na področju opismenjevanja.

                  Literatura
                  Adlof, S. M., in T. P. Hogan. 2018. »Understanding Dyslexia in the Context of De-
                     velopmental Language Disorders.«Language,Speech,andHearingServices
                     in Schools 49 (4): 762–773.
                  Colenbrander, D., J. Ricketts in H. L. Breadmore. 2018. »Early Identification of
                     Dyslexia: Understanding the Issues.« Language, Speech, and Hearing Servi-
                     ces in Schools 49 (4): 817–828.
                  Elley, W. B. 1995. Kako berejo učenci po svetu in pri nas? Mednarodna raziskava
                     o bralni pismenosti. Prevedla in dopolnila A. Gradišar in Z. Lapajne. Nova
                     Gorica: Educa.
                  Fletcher, J. M., D. J. Francis, B. R. Foorman in C. Schatschneider. 2021. »Early De-
                     tection of Dyslexia Risk: Development of Brief, Teacher-Administered Scre-
                     ens.« Learning Disability Quarterly 44 (3): 145–157.
                  Granocchio, E., M. De Salvatore, E. Bonanomi in D. Sarti. 2023. »Sex-Related Di-
                     fferences in Reading Achievement.« Journal of Neuroscience Research 101
                     (5): 668–678.
                  Gradišar, A., in S. Pečjak. 1991. Enominutni test glasnega branja. Ljubljana: Peda-
                     goški inštitut. Habib, M. 2021. »The Neurological Basis of Developmental
                     Dyslexia and Related Disorders: A Reappraisal of the Temporal Hypothe-
                     sis, Twenty Years On.« Brain Sciences 11 (6): 708.
                  Hadzibeganovic, T., M. Van Den Noort, P. Bosch, M. Perc, R. Van Kralingen, K.
                     MondtinM.Coltheart.2010.»Cross-LinguisticNeuroimagingandDyslexia:
                     ACriticalView.« Cortex 46 (10): 1312–1316.
                  Helland, T. 2022. »Trends in Dyslexia Research during the Period 1950 to 2020:
                     Theories, Definitions, and Publications.« Brain Sciences 12 (10): 1323.


                                                                            397
   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402