Page 395 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 395
Zgodovinski pogled na pojmovanje disleksije in logopedsko presejalno testiranje
Preglednica 4 Rezultati Kruskal-Wallisovega preizkusazapreverjanje razlik vštevilu
disleksičnih in skupnih napisovalnih napak glede na leto izobraževanja
Spremenljivke Šolska leta N R H p
Disleksične napake / , , ,
/ ,
/ ,
Skupne napisovalne napake / , , <,
/ ,
/ ,
meru, ko imamo podatke, ki niso normalno porazdeljeni in/ali ne izpolnjujejo
pogojev homogenosti variance, kar je pogoj za parametrične analize. Mann-
Whitneyjev preizkus pa smo uporabili za primerjavo dveh neodvisnih vzor-
cev. Ta preizkus temelji na rangiranju podatkov in je primeren za primerjavo
med dvema skupinama, ko je treba upoštevati le relativne pozicije vredno-
sti in ne njihovih specifičnih numeričnih vrednosti (Ostertagova, Ostertag in
Kováč 2014).
Iz preglednice 4 lahko razberemo rezultate Kruskal-Wallisovega preizkusa
(H =7,514; p = 0,023), ki kažejo, da v številu preštetih disleksičnih napak ne ob-
stajajo statistično pomembne razlike med učenci glede na šolsko leto izobra-
ževanja. Vidimo, da so v šolskem letu 2003/2004 v povprečju (R =348,90) do-
segli višje število disleksičnih napak kot v šolskem letu 2012/2013 (R = 337,52),
v šolskem letu 2021/2022 je povprečje disleksičnih napak (R = 353,72) najvišje.
Vendar so te razlike statistično nepomembne. Posledično zavračamo drugo
hipotezo,kipredpostavlja,daseštevilo disleksičnih napakskozi letarazlikuje.
Analiza je pokazala statistično pomembne razlike v skupnih napisovalnih
napakah. V šolskem letu 2003/2004 so v povprečju (R = 336,73) dosegli bi-
stveno višje število napisovalnih napak kot v šolskem letu 2012/2013 (R =
318,60). V šolskem letu 2021/2022 so dosegli največje število napisovalnih na-
pak (R = 373,31). Pri tem je rezultat Kruskal-Wallisovega preizkusa H =13,580;
p = < 0,001. Na podlagi tega preizkusa lahko z 1-odstotnim tveganjem sprej-
memo hipotezo 1, da obstajajo statistično značilne razlike v številu skupnih
napisovalnih napak za izbrana obdobja. Podoben trend je bil zaznan v Med-
narodni raziskavi bralne pismenosti (IEA PIRLS 2021), kjer v poročilu navajajo,
da so slovenski učenci od leta 2001 do 2016 z vsakim ciklom raziskave dose-
gali višje povprečne bralne dosežke. Leta 2021 so prvič zaznali upad bralnih
dosežkov (Klemenčič Mirazchiyski in Mirazchiyski 2023).
V preglednici 5 so predstavljeni rezultati Mann-Whitneyjevega preizkusa
(U = –2,102; 2p = 0,036), ki kažejo, da v številu disleksičnih napak ne obsta-
395