Page 395 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 395

Zgodovinski pogled na pojmovanje disleksije in logopedsko presejalno testiranje


             Preglednica 4 Rezultati Kruskal-Wallisovega preizkusazapreverjanje razlik vštevilu
                         disleksičnih in skupnih napisovalnih napak glede na leto izobraževanja
             Spremenljivke                Šolska leta   N      R      H      p
             Disleksične napake           /      ,  ,  ,
                                          /      ,
                                          /      ,
             Skupne napisovalne napake    /      ,  ,  <,
                                          /      ,
                                          /      ,

             meru, ko imamo podatke, ki niso normalno porazdeljeni in/ali ne izpolnjujejo
             pogojev homogenosti variance, kar je pogoj za parametrične analize. Mann-
             Whitneyjev preizkus pa smo uporabili za primerjavo dveh neodvisnih vzor-
             cev. Ta preizkus temelji na rangiranju podatkov in je primeren za primerjavo
             med dvema skupinama, ko je treba upoštevati le relativne pozicije vredno-
             sti in ne njihovih specifičnih numeričnih vrednosti (Ostertagova, Ostertag in
             Kováč 2014).
               Iz preglednice 4 lahko razberemo rezultate Kruskal-Wallisovega preizkusa
             (H =7,514; p = 0,023), ki kažejo, da v številu preštetih disleksičnih napak ne ob-
             stajajo statistično pomembne razlike med učenci glede na šolsko leto izobra-
             ževanja. Vidimo, da so v šolskem letu 2003/2004 v povprečju (R =348,90) do-
             segli višje število disleksičnih napak kot v šolskem letu 2012/2013 (R = 337,52),
             v šolskem letu 2021/2022 je povprečje disleksičnih napak (R = 353,72) najvišje.
             Vendar so te razlike statistično nepomembne. Posledično zavračamo drugo
             hipotezo,kipredpostavlja,daseštevilo disleksičnih napakskozi letarazlikuje.
               Analiza je pokazala statistično pomembne razlike v skupnih napisovalnih
             napakah. V šolskem letu 2003/2004 so v povprečju (R = 336,73) dosegli bi-
             stveno višje število napisovalnih napak kot v šolskem letu 2012/2013 (R =
             318,60). V šolskem letu 2021/2022 so dosegli največje število napisovalnih na-
             pak (R = 373,31). Pri tem je rezultat Kruskal-Wallisovega preizkusa H =13,580;
             p = < 0,001. Na podlagi tega preizkusa lahko z 1-odstotnim tveganjem sprej-
             memo hipotezo 1, da obstajajo statistično značilne razlike v številu skupnih
             napisovalnih napak za izbrana obdobja. Podoben trend je bil zaznan v Med-
             narodni raziskavi bralne pismenosti (IEA PIRLS 2021), kjer v poročilu navajajo,
             da so slovenski učenci od leta 2001 do 2016 z vsakim ciklom raziskave dose-
             gali višje povprečne bralne dosežke. Leta 2021 so prvič zaznali upad bralnih
             dosežkov (Klemenčič Mirazchiyski in Mirazchiyski 2023).
               V preglednici 5 so predstavljeni rezultati Mann-Whitneyjevega preizkusa
             (U = –2,102; 2p = 0,036), ki kažejo, da v številu disleksičnih napak ne obsta-


                                                                            395
   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400