Page 401 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 401
Refleksija o inkluzivni pedagogiki in zretje
vprihodnost
Janez Drobnič
Univerza na Primorskem
janez.drobnic@pef.upr.si
V zadnjega pol stoletja smo krenili na pot inkluzivne pedagoške teorije in
prakse. To je bil logičen odgovor na problematične učinke specialne peda-
gogike, ki je bila sicer na začetku obetajoča, s specialnimi pedagoškimi zna-
nji strokovnjakov in posebnimi umestitvami za učence s posebnimi potre-
bami. Ker učenje in poučevanje nista samo izobraževalni proces, pač pa tudi
socializacijsko-vzgojni ter humanistični, so specialne metode in posebna se-
gregacijska umestitev učencev pokazale vrsto težav glede zapostavljanja teh
oseb, njihovih slabih socialno-integracijskih zmožnosti in poznejših težav v
delovno-zaposlitveni integraciji. V to je vstopila inkluzivna pedagogika s sme-
limi načrti o normalizaciji. Po približno pol stoletja od začetka sprememb je
nujno narediti poglobljeno refleksijo inkluzivnopedagoške prakse in teorije z
namenom, da se najdejo pravi odgovori na probleme, ki se kažejo predvsem
skozi ključne postavke, kot so: posebne izobraževalne potrebe, vrednote ena-
kosti in pravičnosti, ovire in motnje ter socialni model v izobraževanju.
Ključne besede: inkluzija, integracija, socialni model, pravičnost, posebne izo-
braževalne potrebe
Problemsko izhodišče
V zadnjih petdesetih letih smo bili priča vrsti sprememb, ki so začrtale nove
poti specialno-/inkluzivnopedagoške teorije in prakse ter kažejo, da razvoj
dogodkov ni bil naključen, pač pa rezultat določenih družbenih dejavnikov.
Vtemsmislubilahkoizpostavilitripomembnadejanja,kisonajmočnejeobli-
kovala pedagoško področje. Prvo je uvedba inkluzije in integracije kot mo-
dernističnega fenomena razumevanja in delovanja na pedagoškem ter soci-
alnem področju v postmoderni družbi. Tu je kot prelomnico treba omeniti t.i.
poročilo Helen M.Warnock,tj.Poročilo preiskovalnekomisijeo izobraževanju
hendikepiranih otrok in mladine v Veliki Britaniji (Great Britain, Great Britain
Welsh Office, Great Britain Committee of Enquiry into the Education of Han-
dicapped Children and Young People 1978), kar je zelo vplivalo na razvoj tako
nacionalne kot lokalne politike pedagogike oseb s posebnimi potrebami ne
samo v Veliki Britaniji, pač pa tudi na mednarodni ravni, vključno s Slovenijo.
Nedvomno je to poročilo spodbudilo prizadevanja za »normalizacijo« izobra-
ževanja, ki pomeni odmik od specialnega k integralnemu šolstvu za osebe
Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
Koper: Založba Univerze na Primorskem. https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.401-420