Page 401 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 401

Refleksija o inkluzivni pedagogiki in zretje

                  vprihodnost


                  Janez Drobnič
                  Univerza na Primorskem
                  janez.drobnic@pef.upr.si


                  V zadnjega pol stoletja smo krenili na pot inkluzivne pedagoške teorije in
                  prakse. To je bil logičen odgovor na problematične učinke specialne peda-
                  gogike, ki je bila sicer na začetku obetajoča, s specialnimi pedagoškimi zna-
                  nji strokovnjakov in posebnimi umestitvami za učence s posebnimi potre-
                  bami. Ker učenje in poučevanje nista samo izobraževalni proces, pač pa tudi
                  socializacijsko-vzgojni ter humanistični, so specialne metode in posebna se-
                  gregacijska umestitev učencev pokazale vrsto težav glede zapostavljanja teh
                  oseb, njihovih slabih socialno-integracijskih zmožnosti in poznejših težav v
                  delovno-zaposlitveni integraciji. V to je vstopila inkluzivna pedagogika s sme-
                  limi načrti o normalizaciji. Po približno pol stoletja od začetka sprememb je
                  nujno narediti poglobljeno refleksijo inkluzivnopedagoške prakse in teorije z
                  namenom, da se najdejo pravi odgovori na probleme, ki se kažejo predvsem
                  skozi ključne postavke, kot so: posebne izobraževalne potrebe, vrednote ena-
                  kosti in pravičnosti, ovire in motnje ter socialni model v izobraževanju.
                  Ključne besede: inkluzija, integracija, socialni model, pravičnost, posebne izo-
                  braževalne potrebe

             Problemsko izhodišče
             V zadnjih petdesetih letih smo bili priča vrsti sprememb, ki so začrtale nove
             poti specialno-/inkluzivnopedagoške teorije in prakse ter kažejo, da razvoj
             dogodkov ni bil naključen, pač pa rezultat določenih družbenih dejavnikov.
             Vtemsmislubilahkoizpostavilitripomembnadejanja,kisonajmočnejeobli-
             kovala pedagoško področje. Prvo je uvedba inkluzije in integracije kot mo-
             dernističnega fenomena razumevanja in delovanja na pedagoškem ter soci-
             alnem področju v postmoderni družbi. Tu je kot prelomnico treba omeniti t.i.
             poročilo Helen M.Warnock,tj.Poročilo preiskovalnekomisijeo izobraževanju
             hendikepiranih otrok in mladine v Veliki Britaniji (Great Britain, Great Britain
             Welsh Office, Great Britain Committee of Enquiry into the Education of Han-
             dicapped Children and Young People 1978), kar je zelo vplivalo na razvoj tako
             nacionalne kot lokalne politike pedagogike oseb s posebnimi potrebami ne
             samo v Veliki Britaniji, pač pa tudi na mednarodni ravni, vključno s Slovenijo.
             Nedvomno je to poročilo spodbudilo prizadevanja za »normalizacijo« izobra-
             ževanja, ki pomeni odmik od specialnega k integralnemu šolstvu za osebe


             Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
             Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
             Koper: Založba Univerze na Primorskem.  https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.401-420
   396   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406