Page 404 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 404
Janez Drobnič
ran s poročilom Helen M. Warnock (Great Britain, Great Britain Welsh Office,
Great Britain Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Chil-
dren and Young People 1978) in kasnejšim Zakonom o izobraževanju³ iz leta
1981 v Veliki Britaniji. Za uvedbo integracije se je moralo spremeniti šolstvo.
Zato so pričeli v osnovne šole uvajati nekatere naloge posebnih šol (Bleidick
1974). Opara (2007) navaja, da je integracijo treba razumeti kot koncept pripa-
danja določeni socialni skupini, medtem ko Polat (2011) pravi, da se integra-
cija nanaša na delno ali popolno fizično namestitev ljudi v določen prostor
ali družbo.
Pojem inkluzija se uveljavlja v kontekstu poučevanja učencev s posebnimi
izobraževalnimi potrebami in prihaja iz ZDA, kjer so ga raziskovalci O’Brien
(1989) ter Stainback in Susan Stainback (1992) med prvimi uporabili na pod-
ročju izobraževanja. Kasneje je bila pojasnjena razlika med konceptoma inte-
gracije in inkluzije, in sicer da integracija predpostavlja učenčevo pripravlje-
nost na vključitev v redno šolo in dodatne ureditve znotraj šole, ki se ne spre-
minjajo veliko (Ainscow 2007), inkluzija pa pomeni rekonstrukcijo šolskega
sistema za odzivanje na raznolikost učencev. Raznolikost se nanaša na vse
vidike, po katerih so ljudje ločeni in edinstveni, tj. na različice in razlike med
ljudmi, kar v bistvu pomeni »socialni model prilagajanja« (Norwich 2013).
Zato lahko rečemo, da je »integracijski pristop« predvsem evropski pristop,
inkluzivni pa ameriški. Omejenost integrativnega izobraževalnega sistema
skupaj s pomembno izjavo iz Salamance (UNESCO 1994), ki jo je sprejelo 92
držav in 25 organizacij z namenom osredotočenja svojih prizadevanj na ra-
zvoj inkluzivnih šol, je pospešilo udejanjanje teorije in prakse inkluzivnega
izobraževanja, ki ga danes vidimo po svetu in ne samo v Veliki Britaniji.
Refleksije
Pojmovna neenotnost inkluzije
Inkluzija je širok, večdimenzionalen, kompleksen koncept, ki nima skupne
opredelitve niti na mednarodni ravni. Pokriva številna področja, kot so so-
cialna politika, izobraževanje, zaposlovanje. Opredeljen je bil na različne na-
čine, ki povzročajo veliko zmede (Hornby in Kidd 2001; Mitchell 2005). Številni
raziskovalci so ta koncept omejili na področje inkluzivnega izobraževanja v
šolah;nekateripaseosredotočajotudinainvalidevokvirutrgadela(Drobnič,
2018), na posebno in splošno izobrazbo (Hornby in Kidd 2001); drugi upošte-
vajo perspektivo »izobraževanja za vse« (Ainscow in Miles 2008), ki vključuje
vse učence/šolajoče se, ranljive glede izključenosti: etnične manjšine, verske
³ Https://www.education-uk.org/documents/des/circular8-81.html.
404