Page 560 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 560

Mara Cotič, Daniel Doz, Matija Jenko in Amalija Žakelj


                  ravni razmišljanja, višje kognitivne procese; reševanje in raziskovanje pro-
                  blemov prispeva h konceptualnemu razvoju in k razumevanju matematič-
                  nih pojmov; učitelj ima priložnost za vpogled v znanje, razumevanje in tudi
                  učne težave učencev; skozi proces reševanja problemov se razvijajo različne
                  strategije (npr. konstrukcije, računski algoritmi, urejanje podatkov, tabelira-
                  nje, risanje diagramov idr.); reševanje in raziskovanje problemov zahtevata
                  sprejemanje odločitev ter spodbujata sodelovanje učencev in diskurz, ki se
                  opira na razumsko, logično razčlenjevanje; reševanje in raziskovanje proble-
                  mov se povezuje z drugimi pomembnimi (matematičnimi) idejami in spod-
                  buja ustvarjalnost.

                  Aktivno učenje
                  Učenje in poučevanje naj ne bi bila le posredovanje matematičnih dejstev
                  ter postopkov, ampak dejavno učenje, učenje učenja. Vsako učenje zagotovo
                  zahteva določen miselni napor, četudi gre le za memoriranje dejstev. V tem
                  smislu bi lahko rekli, da je vsako učenje dejavno. Seveda pa učenje izoliranih
                  informacij brez oblikovanja novih pojmovnih povezav ne vodi do trajnega in
                  kakovostnega znanja. Tudi ne gre enačiti miselne dejavnosti z dejavnostmi,
                  pri katerih učenci uporabljajo didaktični material. Učenje in poučevanje mo-
                  rata zagotoviti interakcijo med konkretno ter miselno dejavnostjo, ki privede
                  do povezav. S pojmom »aktivno učenje« razumemo, da je to tista mentalna
                  dejavnost, ki pripelje do povezav med miselno in konkretno dejavnostjo.
                    Po Deeju Finku (1999 v Lebarič, Kobal in Kolenc 2002) aktivno učenje te-
                  melji na logičnem sklepanju in empiričnem preverjanju, opredeljujeta pa ga
                  dve ravni: raven dialoga in raven izkušenj. Dejavno učenje spodbuja razvoj
                  matematičnega razmišljanja (ustvarjalno, kritično, analitično in sistemsko).
                    Dejavnosti aktivnega učenja matematike so raznolike: modeliranje (po-
                  iskati matematično predstavitev za nematematični objekt ali proces); iska-
                  nje analogij (npr. trikotniku v ravnini je analogen trirob v prostoru); navaja-
                  nje/iskanje primerov in nasprotnih primerov; samostojno reševanje odprtih
                  problemov (uvid v problemsko situacijo in postavljanje vprašanj); eksperi-
                  mentiranje, izvajanje meritev v učilnici ali naravi; zbiranje podatkov; reflekti-
                  ranje matematičnih znanj ob uporabi modelov; predstavitev pojmov z dia-
                  grami, modeli, risbami; ocenjevanje; približno računanje; samostojno iskanje
                  virov; iskanje podobnosti, razlik ter povezav med pojmi in dejstvi. Prav tako
                  so raznolike tudi oblike dela. Socialni psihologi (Gilly, Blaye in Roux 1988) zelo
                  poudarjajo pomen sodelovanja, saj se kognitivne sposobnosti razvijejo tudi
                  vsocialni interakciji.
                    Velja pa omeniti še eno dimenzijo, ki je nujna za to, da je učenje lahko
                  aktivno – to je čas. Če naj bodo učenci dejavni pri konstrukciji znanja, mo-
                  560
   555   556   557   558   559   560   561   562   563   564   565