Page 559 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 559

Zgodovina pouka matematike od neolitika do digitalne dobe


             opišeta z raziskovanjem kot: projektno zasnovano učenje (pri čemer termin
             projekt predstavlja širši sklop učnih izkušenj), problemsko učenje in učenje
             skozi načrtovanje. V priporočilih za učenje z raziskovanjem sta izpostavili po-
             trebo po uvajanju prehoda od deduktivnega k induktivnem pristopu pri po-
             učevanju, ki, ob ustreznem učiteljevem vodenju, daje več prostora opazova-
             nju, eksperimentiranju in samoizgradnji znanja učencev.
               Evropska komisija (European Commission 2007) učenje z raziskovanjem
             opredeljuje kot kombinacijo teoretičnega znanja in razumevanja ter praktič-
             nega znanja, spretnosti in veščin. Pristop temelji na več načelih: neposredna
             izkušnjajepot do razumevanja;učenci morajo raziskovalno vprašanjeali pro-
             blem razumeti, zato ga morajo tudi sami opredeliti, določiti, usvojiti; pri uče-
             nju z raziskovanjem razvijajo procesna znanja (spretnosti, veščine); učenje
             z raziskovanjem ni le manipuliranje s snovmi, pripomočki, idr., je predvsem
             miselna dejavnost; uporaba sekundarnih virov dopolnjuje neposredno izku-
             šnjo; raziskovanje je sodelovanje, je delo v skupini.
               Pri učenju z raziskovanjem učenci: prepoznavajo probleme, kritično preso-
             jajo/vrednotijo, razlikujejo med alternativami, načrtujejo raziskave, razisku-
             jejo domneve/hipoteze, iščejo informacije, konstruirajo modele, razpravljajo
             s sošolci, oblikujejo koherentne argumente, zaključke (European Commis-
             sion 2007).
               V okviru poučevanja matematike z raziskovanjem je problem več kot zgolj
             določena naloga, vaja ali dejavnost. Problem je odprt v smislu, da zahteva
             aktivno udeležbo učencev pri eksperimentiranju, postavljanju hipotez glede
             možnih rešitev, sporočanju hipotez in možnih strategij reševanja ter morda
             tudi pri postavljanju dodatnih vprašanj, na katera bo treba odgovoriti med
             procesom reševanja problema.
               Primer izziva za raziskovalno učenje: če vse tri dolžine stranic trikotnika tri-
             krat povečamo, koliko bo ploščina povečanega trikotnika v primerjavi s plo-
             ščino prvotnega trikotnika? (Antoliš idr. 2019)
               Pristopi reševanja in raziskovanja problema so odvisni od predznanja.
             Učenci lahko ustvarijo veliko število trikotnikov, jih povečajo, zberejo rezul-
             tate in formulirajo hipoteze o povečanju ploščine. Nadalje lahko raziščejo
             posebne primere (npr. pravokotne trikotnike) in algebrsko izpeljejo hipo-
             tezo o tem, koliko večja bo povečana ploščina. Različne strategije reševanja
             lahko učenci med sabo primerjajo in o njih razpravljajo. Na osnovi izkušenj,
             ki so jih pridobili, zgradijo lastno znanje o preučevanem problemu.
               Goldin in Nina Shteingold (2001) navajata različne razloge za učenje mate-
             matike skozi reševanje in raziskovanje problemov: pri reševanju in raziskova-
             nju problemov povezujemo različne matematične vsebine; razvijamo višje


                                                                            559
   554   555   556   557   558   559   560   561   562   563   564