Page 562 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 562

Mara Cotič, Daniel Doz, Matija Jenko in Amalija Žakelj


                  Obdelava podatkov (statistika, verjetnost, kombinatorika)
                  Ob koncu 20. stoletja so se v slovenski učni načrt za matematiko za osnovno
                  šolo prvič vključile vsebine obdelave podatkov in statistike (statistika, verje-
                  tnost, kombinatorika). Poglavitni razlogi za uvajanje vsebin iz obdelave po-
                  datkov so naslednji:

                     – računska pismenost (preglednice, diagrami, ankete so del našega vsak-
                       dana (časopisi, učbeniki, računalniško predstavljeni podatki idr.));
                     – potrebe po poznavanju orodij za komuniciranje (dandanes pri sporoča-
                       nju redno uporabljamo grafične prikaze, preglednice idr.);
                     – potrebaposposobnostikritičnepresojepredstavljenihpodatkov(čenera-
                       zumemo tehnik prikazovanja podatkov in če jih ne znamo kritično pre-
                       sojati, smo zelo lahek plen za manipuliranje (reklame, volitve idr.));
                     – dostopnost računskih orodij za obdelavo podatkov.

                    Vprvih letih šolanjašenegreza»pravo«učenjeobdelavepodatkov,ampak
                  za pridobivanje prvih znanj le intuitivno, na konkretni ravni. S tem učence
                  postopoma pripravljamo na abstraktno razumevanje.
                    Obdelava podatkov kot matematična vsebina v zgodnjih letih šolanja prav
                  gotovo ni sama sebi namen. Med drugim povezuje matematiko z drugimi
                  vsebinami (spoznavanjem okolja, slovenskim jezikom idr.) in s tem sooblikuje
                  podobo celostnega pouka (Cotič in Hodnik 1995). Širi matematično obzorje,
                  razvija matematično mišljenje in spodbuja učenčevo kritično razmišljanje o
                  svetu, v katerem živi, oz. po Cockcroftu (1982, 8): »Te vsebine niso zgolj teh-
                  nične narave, kamor bi spadalo spoznavanje različnih metod obdelave po-
                  datkov, sistematično prikazovanje podatkov idr., ampak jih odlikujeta nego-
                  tovost in spremenljivost ter nam omogočajo, da se pri raziskovanju množice
                  negotovih in spremenljivih podatkov odločamo sami.« Učencem torej nudijo
                  možnost, da se za postopke odkrivanja in reševanja le-teh odločajo sami.
                  Na začetku šolanja je statistika le uvod v predstavitve in analize podatkov;
                  predstavlja torej dejavnost, ki je v svetu, polnem informacij, nujna. Vsebine iz
                  statistike morajo biti učencem predstavljene že na elementarni stopnji šola-
                  nja, saj tako pomagajo postopno in počasi razvijati njihov kritičen odnos do
                  »numeričnih informacij«, ki jih mediji predstavljajo (Howson in Kahane 1986).
                  Statistika omogoča tudi povezavo z drugimi predmeti, npr. s spoznavanjem
                  okolja, in pridobivanje veščin grafičnega ponazarjanja tako pri matematiki
                  kot pri drugih predmetih.
                    Temeljni cilj poučevanja kombinatorike je razvijati učenčeve logično mi-
                  šljenjeinsistematičenpristop prireševanju kombinatoričnih situacij ter avto-


                  562
   557   558   559   560   561   562   563   564   565   566   567