Page 562 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 562
Mara Cotič, Daniel Doz, Matija Jenko in Amalija Žakelj
Obdelava podatkov (statistika, verjetnost, kombinatorika)
Ob koncu 20. stoletja so se v slovenski učni načrt za matematiko za osnovno
šolo prvič vključile vsebine obdelave podatkov in statistike (statistika, verje-
tnost, kombinatorika). Poglavitni razlogi za uvajanje vsebin iz obdelave po-
datkov so naslednji:
– računska pismenost (preglednice, diagrami, ankete so del našega vsak-
dana (časopisi, učbeniki, računalniško predstavljeni podatki idr.));
– potrebe po poznavanju orodij za komuniciranje (dandanes pri sporoča-
nju redno uporabljamo grafične prikaze, preglednice idr.);
– potrebaposposobnostikritičnepresojepredstavljenihpodatkov(čenera-
zumemo tehnik prikazovanja podatkov in če jih ne znamo kritično pre-
sojati, smo zelo lahek plen za manipuliranje (reklame, volitve idr.));
– dostopnost računskih orodij za obdelavo podatkov.
Vprvih letih šolanjašenegreza»pravo«učenjeobdelavepodatkov,ampak
za pridobivanje prvih znanj le intuitivno, na konkretni ravni. S tem učence
postopoma pripravljamo na abstraktno razumevanje.
Obdelava podatkov kot matematična vsebina v zgodnjih letih šolanja prav
gotovo ni sama sebi namen. Med drugim povezuje matematiko z drugimi
vsebinami (spoznavanjem okolja, slovenskim jezikom idr.) in s tem sooblikuje
podobo celostnega pouka (Cotič in Hodnik 1995). Širi matematično obzorje,
razvija matematično mišljenje in spodbuja učenčevo kritično razmišljanje o
svetu, v katerem živi, oz. po Cockcroftu (1982, 8): »Te vsebine niso zgolj teh-
nične narave, kamor bi spadalo spoznavanje različnih metod obdelave po-
datkov, sistematično prikazovanje podatkov idr., ampak jih odlikujeta nego-
tovost in spremenljivost ter nam omogočajo, da se pri raziskovanju množice
negotovih in spremenljivih podatkov odločamo sami.« Učencem torej nudijo
možnost, da se za postopke odkrivanja in reševanja le-teh odločajo sami.
Na začetku šolanja je statistika le uvod v predstavitve in analize podatkov;
predstavlja torej dejavnost, ki je v svetu, polnem informacij, nujna. Vsebine iz
statistike morajo biti učencem predstavljene že na elementarni stopnji šola-
nja, saj tako pomagajo postopno in počasi razvijati njihov kritičen odnos do
»numeričnih informacij«, ki jih mediji predstavljajo (Howson in Kahane 1986).
Statistika omogoča tudi povezavo z drugimi predmeti, npr. s spoznavanjem
okolja, in pridobivanje veščin grafičnega ponazarjanja tako pri matematiki
kot pri drugih predmetih.
Temeljni cilj poučevanja kombinatorike je razvijati učenčeve logično mi-
šljenjeinsistematičenpristop prireševanju kombinatoričnih situacij ter avto-
562