Page 564 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 564

Mara Cotič, Daniel Doz, Matija Jenko in Amalija Žakelj


                  nujna nepretrgana povezava s poukom drugih disciplin. Potreba in vrednost
                  poučevanja ter učenja matematike ni namreč samo v usvajanju njenih vse-
                  bin in metod, ampak je bistveni razlog za tega poučevanje in učenje njena
                  matematike pri razvoju celovite osebnosti učenca. Hkrati pa je matematika
                  koristno orodje v življenju vsakega človeka, tako odraslega kot otroka in mla-
                  dostnika.
                    Vezano na ta spoznanja se je sredi 20. stoletja v kurikularnih dokumentih
                  začel pojavljati pojem matematična pismenost kot analogija bralne pisme-
                  nosti, in sicer kot smer matematičnega izobraževanja, ki bolj kot poznavanje
                  matematičnih vsebin poudarja usposobljenost izvajanja matematičnih pro-
                  cesov (Jablonka 2015). Predvsem v kontekstu izobraževanja odraslih je neko-
                  liko kasneje nastal pojem numeracy (angl.), ki je sprva pomenil nekaj takega
                  kot »znanstvena pismenost«. V naslednjih desetletjih sta oba pojma dobila
                  drugačen pridih: matematična pismenost danes pomeni usposobljenost za
                  uporabo matematike pri lastnem poklicnem delu, v socialnem okolju in v na-
                  daljnjem izobraževanju.
                    To poudarjajo tudi razne inačice definicije matematične pismenosti v razi-
                  skavah Programme for International Student Assessment – PISA. Definicija iz
                  leta 2022 (Pedagoški Inštitut 2023, 15) se glasi:

                       Matematična pismenost je opredeljena kot spretnost matematičnega
                       sklepanja ter preoblikovanja, uporabe in interpretacije matematike za
                       reševanje problemov v različnih življenjskih situacijah. Vključuje kon-
                       cepte, postopke, dejstva in orodja za opisovanje, pojasnjevanje ter
                       predvidevanje pojavov. Posameznikom pomaga razumeti vlogo, ki jo
                       ima matematika v svetu, pomaga jim utemeljeno sklepati in sprejemati
                       odločitve, ki jih potrebujejo kot konstruktivni, zavzeti in razmišljujoči
                       državljani 21. stoletja.


                    Matematične pismenosti ne gre enačiti s šolsko matematiko (Gardiner
                  2006), ki je na višjih stopnjah šolanja širša in obsežnejša. Velik del šolske ma-
                  tematike, pa naj gre za pojme, postopke, procese ali strategije, je uporaben v
                  vsakdanjem ali poklicnem okolju. Poleg tega uporaba matematike terja tako
                  določena matematična znanja kot tudi spretnosti in procese. Za učinkovito
                  uporabo lastnega matematičnega znanja je npr. pomembno znati zbirati
                  in obdelovati podatke, oblikovati, sporočati in sprejemati matematične in-
                  formacije, poznati ustrezna tehnološka orodja ter še bi lahko naštevali. Ena
                  pomembnejših zahtev matematične pismenosti v 21. stoletju pa je zmožnost
                  matematičnega modeliranja.


                  564
   559   560   561   562   563   564   565   566   567   568   569