Page 564 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 564
Mara Cotič, Daniel Doz, Matija Jenko in Amalija Žakelj
nujna nepretrgana povezava s poukom drugih disciplin. Potreba in vrednost
poučevanja ter učenja matematike ni namreč samo v usvajanju njenih vse-
bin in metod, ampak je bistveni razlog za tega poučevanje in učenje njena
matematike pri razvoju celovite osebnosti učenca. Hkrati pa je matematika
koristno orodje v življenju vsakega človeka, tako odraslega kot otroka in mla-
dostnika.
Vezano na ta spoznanja se je sredi 20. stoletja v kurikularnih dokumentih
začel pojavljati pojem matematična pismenost kot analogija bralne pisme-
nosti, in sicer kot smer matematičnega izobraževanja, ki bolj kot poznavanje
matematičnih vsebin poudarja usposobljenost izvajanja matematičnih pro-
cesov (Jablonka 2015). Predvsem v kontekstu izobraževanja odraslih je neko-
liko kasneje nastal pojem numeracy (angl.), ki je sprva pomenil nekaj takega
kot »znanstvena pismenost«. V naslednjih desetletjih sta oba pojma dobila
drugačen pridih: matematična pismenost danes pomeni usposobljenost za
uporabo matematike pri lastnem poklicnem delu, v socialnem okolju in v na-
daljnjem izobraževanju.
To poudarjajo tudi razne inačice definicije matematične pismenosti v razi-
skavah Programme for International Student Assessment – PISA. Definicija iz
leta 2022 (Pedagoški Inštitut 2023, 15) se glasi:
Matematična pismenost je opredeljena kot spretnost matematičnega
sklepanja ter preoblikovanja, uporabe in interpretacije matematike za
reševanje problemov v različnih življenjskih situacijah. Vključuje kon-
cepte, postopke, dejstva in orodja za opisovanje, pojasnjevanje ter
predvidevanje pojavov. Posameznikom pomaga razumeti vlogo, ki jo
ima matematika v svetu, pomaga jim utemeljeno sklepati in sprejemati
odločitve, ki jih potrebujejo kot konstruktivni, zavzeti in razmišljujoči
državljani 21. stoletja.
Matematične pismenosti ne gre enačiti s šolsko matematiko (Gardiner
2006), ki je na višjih stopnjah šolanja širša in obsežnejša. Velik del šolske ma-
tematike, pa naj gre za pojme, postopke, procese ali strategije, je uporaben v
vsakdanjem ali poklicnem okolju. Poleg tega uporaba matematike terja tako
določena matematična znanja kot tudi spretnosti in procese. Za učinkovito
uporabo lastnega matematičnega znanja je npr. pomembno znati zbirati
in obdelovati podatke, oblikovati, sporočati in sprejemati matematične in-
formacije, poznati ustrezna tehnološka orodja ter še bi lahko naštevali. Ena
pomembnejših zahtev matematične pismenosti v 21. stoletju pa je zmožnost
matematičnega modeliranja.
564