Page 565 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 565

Zgodovina pouka matematike od neolitika do digitalne dobe




                                                     Razumeva-
                                                    nje procesa in
                                                    identificiranje
                                                      problema

                                       Uteme-
                                                                    Analiziranje
                                     ljitev modela/
                                                                    situacije/obli-
                                     razlaga modela/                kovanje pred-
                                       izboljšava
                                                                     postavk
                                       modela


                                             Uporaba
                                                               Izdelava
             Slika 3                       modela/veljav-     modela/mate-
                                           nosti modela/     matična formu-
             Shema procesa                 interpretacija
                                                                lacija
             matematičnega                   modela
             modeliranja
             Modeliranje kot del matematične pismenosti
             Matematično modeliranje je proces matematizacije. V izbrane situacije vna-
             šamo načela in načela matematike ter tako prevajamo realnost v matema-
             tično okolje. Npr., rast prebivalstva, ki je eksponentna, modeliramo z ekspo-
             nentno funkcijo. Matematični model za met krogle je poševni met. Znižanje
             vrednostidobrinnatrgu(npr.,sstarostjosevrednostiavtomobilov,stanovanj
             znižujejo idr.) lahko predstavimo z eksponentnim pojemanjem, razmnože-
             vanje bakterij modeliramo z eksponentno rastjo. Modeliranje predpostavlja
             poznavanje modeliranega pojava (npr. nekega fizikalnega zakona), matema-
             tičnih orodij in tehnik modeliranja ter kritičnost pri uporabi modelov (Žakelj
             2010). Matematično modeliranje je cikličen proces, ki sestoji iz več korakov.
             Faze procesa matematičnega modeliranja prikazuje slika 3.
               Navajamo primer empiričnega modeliranja, pri katerem nas zanima, kako
             se s časom spreminja število bakterij v nekem vzorcu. Določimo nekaj pri-
             merov prilagoditvenih funkcij, ki lahko modelirajo dane podatke (npr. line-
             arno, kvadratno in potenčno funkcijo) (preglednica 2 in slika 4 na strani 566).
             Primerjajmo modele med seboj glede na prileganje krivulje točkam v koor-
             dinatnem sistemu. Kaj lahko na podlagi podatkov in prilagoditvenih funkcij
             sklepamo o številu bakterij v času? Kako bi lahko preverili natančnost izbra-
             nega modela?
               Če primerjamo modelne funkcij med seboj glede na prileganje njihovih
             grafov empirično dobljenim podatkom, lahko rečemo, da so na danem ob-


                                                                            565
   560   561   562   563   564   565   566   567   568   569   570