Page 29 - Z vseživljenjskim učenjemdo družbe prihodnosti
P. 29
5
Stili zaznavanja
Stili zaznavanja so ključni za razumevanje in prilagajanje komunikacije ter
učnih pristopov posameznikom. Različni posamezniki imajo pri zaznava-
nju informacij različne preference, kar lahko vpliva na njihovo razumeva-
nje in odzivanje na okolico. Zato je pomembno, da se pri načrtovanju uč-
nih aktivnosti, delovnih procesov in komunikacije upošteva raznolikost
stilov zaznavanja posameznikov. S tem lahko ustvarimo inkluzivnejše in
učinkovitejše okolje, ki posameznikom omogoča, da maksimalno izkori-
stijo svoje potenciale ter uspešno sodelujejo v različnih dejavnostih in in-
terakcijah.
Stili zaznavanja predstavljajo različne načine, kako ljudje sprejemajo in ob-
delujejo informacije iz okolja ter kako razumejo svet okoli sebe. Ti stili vklju-
čujejo različne modalitete zaznavanja, kot so vizualno, slušno, kinestetično in
celostno zaznavanje. Vsak posameznik ima svoje preferirane načine zaznava-
nja, ki vplivajo na njegov način učenja, komunikacije in razumevanja sveta.
Razumevanje različnih stilov zaznavanja je ključno za učinkovito komunika-
cijo, prilagajanje učnih metod in ustvarjanje spodbudnega okolja za učenje
ter delo. Tako kot se ljudje razlikujemo po barvi naših oči, navadah, vredno-
tah, izražanju čustev in še v mnogih drugih pogledih, tako se tudi učimo na
različne načine. So takšni, ki se raje in bolje učijo sami, ter so drugi, katerih
učenje je učinkovitejše v skupini ali dvojici. Nekateri se uspešneje učimo s
poslušanjem, drugi z branjem in tretji s pomočjo vizualnih, slikovnih gradiv.
Nekateri se lažje učimo postopoma, po korakih, drugi na celostnejši način.
Med nami je mogoče prepoznati tako podobnosti kot razlike, namreč tudi v
tem, v kakšnih okoliščinah delujemo učinkoviteje, čemu pri učenju dajemo
prednost, kako si lažje zapomnimo informacije ipd. Gre torej za različne stile
zaznavanja, spoznavanja in učenja. Če pri sebi prepoznamo, podrobneje spo-
znamo in upoštevamo, recimo temu, določene pogoje in značilnosti učinko-
vitegadelovanja,lahko bistveno izboljšamo uspešnost učenjain poučevanja.
Avtor Herbert Thelen je termin learning style ali »učni stil« oblikoval leta 1954.
V šolskem oz. učnem okolju je za razumevanje učencev in razlik med njimi
temeljnega pomena poznavanje različnih stilov učenja. To pomeni, da učitelj
prepozna, razume ter upošteva dejstvo, da učenci na različne načine, preko
različnih čutnih zaznav in strategij sprejemajo, si predstavljajo ter spoznavajo
svet, različne informacije, sporočila, učne snovi ipd. Te načine zaznavanja in-
formacijinstrategijeučenjapoimenujemoučnistili(MarentičPožarnik,2019).
29