Page 26 - Izštevanke, izštevalnice in preštevanke v pedagoškem procesu
P. 26

Ljudska pesem

                  no in fiksirano dejavnostjo ob nastanku in obnavljanju umetne poezije (Vo-
                  dušek, 2003). Zmaga Kumer (1996, str. 13–14) ljudsko pesem označuje takole:
                  »Ljudska pesem je tisti del vokalne glasbene kulture, ki nastaja kot stvaritev
                  posameznika, živi pa v skupnosti, in sicer tisti, za katero je značilna prete-
                  žno spontana, ne zavestno premišljena, pretežno nešolana, improvizorična
                  ustvarjalna in poustvarjalna dejavnost. Čeprav podvržena spremembam, pa
                  vendar ohranja tudi sestavine, ki pripadajo dediščini iz minulih dob. Nekatere
                  njene vsebinske sestavine so pogojene geografsko, sociološko, zgodovinsko
                  in jezikovno ter so na primerih na posameznem območju občutene kot etnič-
                  ne ali krajevne značilnosti.«
                    Mira Omerzel Terlep (1984, str. 3–4) v svojem raziskovanju poudarja, da je
                  ljudska glasba inherentno povezana z načinom življenja in s kulturo vsake-
                  ga ljudstva. Kljub temu je redko mogoče nedvoumno določiti kraj in čas na-
                  stanka ljudskega izročila, kamor sodi tudi ljudska pesem, saj se le-to nenehno
                  spreminja in prilagaja trenutnemu okusu časa. Avtorica izpostavlja, da defini-
                  cijo ljudskosti lahko opišemo s tem, kaj ljudstvo poje, igra ali pleše. Ljudskost
                  določata uporabnost in pogostost. Glasba, ki jo označujemo kot ljudsko, je
                  tako glasba, ki se uveljavlja med širokimi množicami v določenem času in
                  kraju, pri čemer posamezne stvaritve preoblikuje in prilagaja svojemu estet-
                  skemu dojemanju. Nadalje poudarja, da se tudi ljudstvo skozi čas spreminja,
                  zato v ljudsko ustvarjalnost vključuje glasbo, ki je bila v določenem obdobju
                  značilna za najrazličnejše družbene plasti, vključno s kmeti, z obrtniki in me-
                  ščani. V besedilih ljudskih pesmi se prepletata resničnost in ustvarjalna do-
                  mišljija. Zgodovinsko ugotovljeni dogodki so podani tako, kakor jih je dojel
                  človek, ki je pesemsko besedilo zložil, skladno s spontanim slogom, oblikami
                  in načinom izražanja ljudske govorice (Denac in Žnidaršič, 2018; Kramolc idr.,
                  1969; Kumer, 1996, str. 10; Šivic in Terseglav, 2006).
                    Pomemba značilnost ljudske pesmi, ki jo opisuje Zmaga Kumer (1996, str.
                  11–13), je ustno prenašanje pesmi, ki gre iz roda v rod, kar ustvarja tradicional-
                  nost. Ob tem prehajanju nastajajo spremembe, saj vsaka ponovitev prinaša
                  variante. Ljudska pesem ima vedno tudi določeno vlogo, saj nikoli ni sama
                  sebi namen. Namenjena je razvedrilu, družabnosti, posebnim priložnostim
                  … Če je ljudska pesem povezana s šegami, je hkrati trdoživa in spremenljiva,
                  saj se spreminja v času in prostoru, kakor živ organizem.
                    Zmaga Kumer (2002, str. 18–24) slovensko ljudsko pesem po vsebini raz-
                  deli na ljubezenske, svatovske, mrliške, plesne pesmi,  pesmi o samskem in
                  zakonskem stanu, vojaške pesmi, pesmi o raznih stanovih (tj. poklicih) in delu,
                  koledniške, nabožne, romarske, pivske in otroške pesmi, ki so zelo raznolike po
                  vsebini, obliki ali načinu izvajanja, saj imajo lahko melodijo ali pa so samo rit-


                  26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31