Page 33 - Vinkler, Jonatan, in Jernej Weiss. ur. 2014. Musica et Artes: ob osemdesetletnici Primoža Kureta. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 33
»nemirna oseba« in »plagiat«

Ene duhovne peisni namreč obsegajo 67 pesmi (7 Trubarjevih, od tega 6 iz Ca-
techizma 1550, in 60 drugih prevajalcev oz. prepesnjevalcev), s čimer so veljale
do Dalmatinovega Tega celega catehizma, enih psalmov 1584, ki šteje osemde-
set pesmi, za najobsežnejši slovenski kancional; Trubarjev Ta celi catehismus,
eni psalmi 1574 obsega namreč »samo« 42 pesmi. Med omenjenimi 67 pes­
mimi je s skoraj tretjino najštevilčneje zastopan Martin Luther. Ene duhovne
pesmi vsebujejo kar 22 verzifikacij, ki jih je ali samostojno ali na podlagi sve-
topisemskih besedil ali starejše nemške cerkvene pesmi in/ali latinske him-
nike (Avrelij Prudencij Klemens, Notker Balbulus, M. Jan Hus) v celoti ali
vsaj deloma (posamezne kitice) zložil nemški reformator.23 S petimi pesmi-
mi24 je zastopan češki brat Michael Wiesse, ki je s svojim kancionalom Ein
new Gesangbuch­len (Mladá Boleslav 1531) pomembno vplival tako na nem-
ško kot tudi na slovensko cerkveno pesem 16. stoletja. V pesmarici je najti tudi
prevode dveh pesmi cerkvenega skladatelja Nikolausa Hermanna25 in mero-
vinškega dvornega pesnika Venancija Fortunata (Pange, lingua, gloriosi; Crux
fidelis)26 s po eno pesmijo pa so zastopani: Elisabeth Creutz­ iger, prva pesni-
ca protestantske reformacije (Herr Christ, der einig Gottes Sohn),27 Anarg von
Wildenfels, svetnik saškega volilnega kneza in eden prvih Luthrovih podpor-
nikov (O Herre Gott, dein göttlich Wort ist lang verdunkelt blieben),28 M. Jo-
hann Agricola, eden Luthrovih poglavitnih reformacijskih sodelavcev (Ich
ruf zu dir, Herr Jesu Christ),29 in celo tirolski prekrščevalec Georg Grünwald
(»Kommt her zu mir,« spricht Gottes Sohn),30 ki je zaradi radikalnih verskih
nazorov končal na grmadi.

Čeprav je slovenska kulturna in slovstvena zgodovina Enim duhov-
nim peisnim doslej posvečala bolj obrobno pozornost, kot enemu poglavitnih
kamnov spotike v odnosih Trubar – Klombner, pri čemer slednjega (bržda
tudi zaradi Trubarjevih očitkov in Klombnerjeve odioznosti do njega) ni gle-
dala s posebno milim očesom, pa se zdi upravičeno zapisati, da gre pri Klomb-
ner-Juričičevem kancionalu vsaj na ravni zasnove in strukture za tehten ter
uravnotežen pesemski zbornik, za pravi kalejdoskop protestantske cerkvene

23 Zbrana dela Primoža Trubarja IV, 60, 63, 64, 68, 74 (po M. Janu Husu), 77, 78, 94, 96, 97, 105, 144, 145,
155, 156, 158, 169 (po Avreliju Prudenciju Klemensu), 171 (po Notkerju Balbulu), 193, 199, 202, 211.

24 Op. cit., 80, 116, 126, 134, 218.
25 Op. cit., 181, 220.
26 Op. cit., 72, 131.
27 Op. cit., 86.
28 Op. cit., 159.
29 Op. cit., 208.
30 Op. cit., 188.

31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38