Page 24 - Moretti, Melita, in Mirko Markič, 2016. Trajnostno upravljanje s pitno vodo v predelovalni dejavnosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 24
jnostno upravljanje s pitno vodo v predelovalni dejavnosti
gementa, te ideje pa so se nato razširile v Evropo, kjer je v 12. in 13. stoletju
ponekod prišlo do manjših »industrijskih« revolucij (Witzel 2012, 289). V
obdobju razsvetljenstva je prišlo do razmaha znanosti in tehnologije, temu
pa je sledila industrijska revolucija, ki je pripeljala do rasti velikosti in kom-
pleksnosti organizacij, do poudarka na specializaciji in množični proizvo-
dnji itd., kar je zahtevalo tudi večjo potrebo po temeljitejšem razmišljanju
o managementu (prav tam).
Prav tako teoretiki, raziskovalci in praktiki s področja managementa
dodajajo nove poglede na pojmovanje poslovnih procesov (Harmon 2003;
Jones 2004; Daft 2007; Jeston in Nelis 2008b) – poslovanje organizacije
naj se obravnava kot celotna veriga vrednosti, ki se začne s povpraševanjem
in naročili ter se konča z dobavo proizvoda ali procesa. Brez meril, kazal-
nikov in standardov uspešnosti ni uspešnega managementa (Markič 2004,
24 136). Poslovanje organizacije naj bi temeljilo na nenehnem inoviranju, ma-
nagementu odnosov s strankami, internacionalizaciji poslovnih procesov,
zunanjem izvajanju dejavnosti ipd. (Singh et al. 2008, 527; Šoster in Mar-
kič 2013, 37).
Mintzberg je nato leta 1973 opredelil deset vlog, v katerih se pojavlja-
jo managerji in jih je razdelil v tri skupine, in sicer v informativne, medo-
sebne in odločevalne – vsi so načini vplivanja na druge zaposlene, ki naj bi
veljali še danes (Boddy 2008, 15; Schermerhorn in Wright 2011, 29) (Pre-
glednica 2).
Preglednica 2: Mintzbergovih deset vlog managerjev.
Način vplivanja Vloga Aktivnost
managementa
Iskanje in prejemanje informacij, pregled poročil, vzdrževanje me-
Informativni opazovalec dosebnih odnosov.
Posredovanje informacij drugim, pošiljanje sporočil, telefonski klici.
razširjevalec Predstavljanje organizacije navzven.
predstavnik Predstavljanje organizacije na slavnostnih dogodkih.
figura Usmerjanje, motiviranje, vodenje, svetovanje in vplivanje na podre-
jene.
Medosebni vodja Skrb za prenos informacij v in izven organizacije.
Vpeljevanje in uvajanje novih projektov, prepoznavanje priložnosti za
predstavnik za stike poslovni razvoj organizacije.
Sprejemanje popravnih ukrepov v času kriznih položajev, razreševanje
podjetnik sporov med zaposlenimi, prilagajanje spremembam v organizaciji.
Sprejemanje odločitev o sredstvih, razporedu, proračunu, prednost-
Odločevalni krizni svetovalec nih nalogah ipd.
Predstavljanje organizacije med pogajanji s sindikati, dobavitelji ipd.
dodeljevalec virov
pogajalec
Vir: Boddy 2008, 15.
Z rastjo organizacije vršni managerji »ustvarijo« ločene funkcije in
hierarhijo na način, da management sam postane razdeljen na različne rav-
gementa, te ideje pa so se nato razširile v Evropo, kjer je v 12. in 13. stoletju
ponekod prišlo do manjših »industrijskih« revolucij (Witzel 2012, 289). V
obdobju razsvetljenstva je prišlo do razmaha znanosti in tehnologije, temu
pa je sledila industrijska revolucija, ki je pripeljala do rasti velikosti in kom-
pleksnosti organizacij, do poudarka na specializaciji in množični proizvo-
dnji itd., kar je zahtevalo tudi večjo potrebo po temeljitejšem razmišljanju
o managementu (prav tam).
Prav tako teoretiki, raziskovalci in praktiki s področja managementa
dodajajo nove poglede na pojmovanje poslovnih procesov (Harmon 2003;
Jones 2004; Daft 2007; Jeston in Nelis 2008b) – poslovanje organizacije
naj se obravnava kot celotna veriga vrednosti, ki se začne s povpraševanjem
in naročili ter se konča z dobavo proizvoda ali procesa. Brez meril, kazal-
nikov in standardov uspešnosti ni uspešnega managementa (Markič 2004,
24 136). Poslovanje organizacije naj bi temeljilo na nenehnem inoviranju, ma-
nagementu odnosov s strankami, internacionalizaciji poslovnih procesov,
zunanjem izvajanju dejavnosti ipd. (Singh et al. 2008, 527; Šoster in Mar-
kič 2013, 37).
Mintzberg je nato leta 1973 opredelil deset vlog, v katerih se pojavlja-
jo managerji in jih je razdelil v tri skupine, in sicer v informativne, medo-
sebne in odločevalne – vsi so načini vplivanja na druge zaposlene, ki naj bi
veljali še danes (Boddy 2008, 15; Schermerhorn in Wright 2011, 29) (Pre-
glednica 2).
Preglednica 2: Mintzbergovih deset vlog managerjev.
Način vplivanja Vloga Aktivnost
managementa
Iskanje in prejemanje informacij, pregled poročil, vzdrževanje me-
Informativni opazovalec dosebnih odnosov.
Posredovanje informacij drugim, pošiljanje sporočil, telefonski klici.
razširjevalec Predstavljanje organizacije navzven.
predstavnik Predstavljanje organizacije na slavnostnih dogodkih.
figura Usmerjanje, motiviranje, vodenje, svetovanje in vplivanje na podre-
jene.
Medosebni vodja Skrb za prenos informacij v in izven organizacije.
Vpeljevanje in uvajanje novih projektov, prepoznavanje priložnosti za
predstavnik za stike poslovni razvoj organizacije.
Sprejemanje popravnih ukrepov v času kriznih položajev, razreševanje
podjetnik sporov med zaposlenimi, prilagajanje spremembam v organizaciji.
Sprejemanje odločitev o sredstvih, razporedu, proračunu, prednost-
Odločevalni krizni svetovalec nih nalogah ipd.
Predstavljanje organizacije med pogajanji s sindikati, dobavitelji ipd.
dodeljevalec virov
pogajalec
Vir: Boddy 2008, 15.
Z rastjo organizacije vršni managerji »ustvarijo« ločene funkcije in
hierarhijo na način, da management sam postane razdeljen na različne rav-