Page 35 - Moretti, Melita, in Mirko Markič, 2016. Trajnostno upravljanje s pitno vodo v predelovalni dejavnosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 35
Management in trajnostni razvoj 35
ske tehnologije (IKT) in z globalizacijo gospodarstva pa je pridobilo še po-
membnejšo vlogo v procesu managementa (Dimovski et al. 2014, 111).
Schermerhorn in Wright (2011, 484–5) nadziranje razdelita na vnap-
rejšnje/predhodno nadziranje (angl. feedforward control, nadzor preven-
tivne narave, ki poteka pred začetkom aktivnosti, zagotavlja jasnost zas-
tavljenih smotrov in ciljev ter ustreznost virov za dosego teh smotrov in
ciljev), sočasno nadziranje (angl. concurrent control, neposreden nadzor – v
času delovnega procesa z namenom, da vse poteka v skladu z načrtom) in
povratno nadziranje (angl. feedback control, nadzor povratnih informacij
– nadzor kakovosti končnih rezultatov). Vrsta nadziranja povečuje verje-
tnost visoke zmogljivosti samega nadzora (prav tam).
Glede na dinamiko/pogostost nadziranja Dimovski et al. (2014, 116)
ločijo tri vrste nadziranja, in sicer: stalno nadziranje (nadziranje organiza-
cijske kulture, vrednot in nadziranje obnašanja zaposlenih – opredelitev
postopkov, navodila, pravila); periodično nadziranje (nadziranje v rednih
časovnih presledkih – redni sestanki, poročila, revizijski pregledi) in ob-
časno nadziranje (posebno nadziranje, med katero uvrščamo disciplinske
postopke, nadzor projektov).
Glede na raven managerja v organizaciji Griffin in Moorhead (2014)
ločita:
− strateško nadziranje: izvaja se na najvišji ravni organizacije (vršni
management) in zajema povezovanje in sodelovanje z deležniki
organizacije, usmeritve za doseganje strateških planov, izbor teh-
nologij, učinkovito organiziranost organizacije;
− strukturno nadziranje: birokratsko nadziranje, tržno nadziranje
in vedenjsko nadziranje;
− operativno nadziranje: vnaprejšnje/predhodno nadziranje, soča-
sno nadziranje in povratno nadziranje;
− finančno nadziranje: nadziranje finančnih virov organizacije
(nadzor prihodkov in naložb, nadzor plačila stroškov, proračun-
ski nadzor, finančna poročila, izkaz poslovnega izida).
Glede na področja dela managerja pa ločimo nadziranje materialnih
virov, nadziranje človeških virov, nadziranje informacijskih virov in nadzi-
ranje finančnih virov (Dimovski et al. 2014, 116). Med nadziranje materi-
alnih virov štejemo nadziranje kakovosti produktov (proizvodov in stori-
tev), nadziranje osnovne opreme, nadziranje vodenja zalog ipd. (prav tam).
Med nadziranje človeških virov štejemo nadziranje izbora novih zaposle-
nih, nadziranje izobraževanja in razvoja zaposlenih, nadziranje ocene us-
pešnosti in razvoja organizacije (prav tam). Med kontrolo informacijskih
ske tehnologije (IKT) in z globalizacijo gospodarstva pa je pridobilo še po-
membnejšo vlogo v procesu managementa (Dimovski et al. 2014, 111).
Schermerhorn in Wright (2011, 484–5) nadziranje razdelita na vnap-
rejšnje/predhodno nadziranje (angl. feedforward control, nadzor preven-
tivne narave, ki poteka pred začetkom aktivnosti, zagotavlja jasnost zas-
tavljenih smotrov in ciljev ter ustreznost virov za dosego teh smotrov in
ciljev), sočasno nadziranje (angl. concurrent control, neposreden nadzor – v
času delovnega procesa z namenom, da vse poteka v skladu z načrtom) in
povratno nadziranje (angl. feedback control, nadzor povratnih informacij
– nadzor kakovosti končnih rezultatov). Vrsta nadziranja povečuje verje-
tnost visoke zmogljivosti samega nadzora (prav tam).
Glede na dinamiko/pogostost nadziranja Dimovski et al. (2014, 116)
ločijo tri vrste nadziranja, in sicer: stalno nadziranje (nadziranje organiza-
cijske kulture, vrednot in nadziranje obnašanja zaposlenih – opredelitev
postopkov, navodila, pravila); periodično nadziranje (nadziranje v rednih
časovnih presledkih – redni sestanki, poročila, revizijski pregledi) in ob-
časno nadziranje (posebno nadziranje, med katero uvrščamo disciplinske
postopke, nadzor projektov).
Glede na raven managerja v organizaciji Griffin in Moorhead (2014)
ločita:
− strateško nadziranje: izvaja se na najvišji ravni organizacije (vršni
management) in zajema povezovanje in sodelovanje z deležniki
organizacije, usmeritve za doseganje strateških planov, izbor teh-
nologij, učinkovito organiziranost organizacije;
− strukturno nadziranje: birokratsko nadziranje, tržno nadziranje
in vedenjsko nadziranje;
− operativno nadziranje: vnaprejšnje/predhodno nadziranje, soča-
sno nadziranje in povratno nadziranje;
− finančno nadziranje: nadziranje finančnih virov organizacije
(nadzor prihodkov in naložb, nadzor plačila stroškov, proračun-
ski nadzor, finančna poročila, izkaz poslovnega izida).
Glede na področja dela managerja pa ločimo nadziranje materialnih
virov, nadziranje človeških virov, nadziranje informacijskih virov in nadzi-
ranje finančnih virov (Dimovski et al. 2014, 116). Med nadziranje materi-
alnih virov štejemo nadziranje kakovosti produktov (proizvodov in stori-
tev), nadziranje osnovne opreme, nadziranje vodenja zalog ipd. (prav tam).
Med nadziranje človeških virov štejemo nadziranje izbora novih zaposle-
nih, nadziranje izobraževanja in razvoja zaposlenih, nadziranje ocene us-
pešnosti in razvoja organizacije (prav tam). Med kontrolo informacijskih