Page 62 - Moretti, Melita, in Mirko Markič, 2016. Trajnostno upravljanje s pitno vodo v predelovalni dejavnosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 62
Trajnostno upravljanje s pitno vodo v predelovalni dejavnosti
določajo tudi zunanji dejavniki, kot so država, krajevne oblast ipd. (Daft,
Kendrick in Vershinina 2010, 177).
Ko govorimo o organizaciji, ne moremo mimo vrednot organizacije.
Vrednote organizacije so odraz vrednot zaposlenih v organizaciji in hkra-
ti njihov »kažipot« (Musek Lešnik 2008, 72) – s poslanstvom organizacije
tvorijo jedro identitete organizacije, skupaj s poslanstvom in vizijo organi-
zacije pa omogočajo snovanje ključnih strateških smotrov in ciljev orga-
nizacije (Biloslavo 2008; Robbins in Coulter 2012; Schermerhorn 2012;
Schermerhorn in Wright 2014). Vrednote so združene v »osebnost« orga-
nizacije – združene v organizacijsko kulturo in klimo organizacije – dolo-
čajo skupno usmeritev organizacije ter podajajo smernice za vsakodnevno
delovanje, obnašanje in vedenje zaposlenih v organizaciji (Tavčar 2008b,
50; Musek Lešnik 2008, 72). Vrednote vsakega človeka so globoko zakore-
62 ninjena načela in standardi, ki vplivajo skoraj na vsak vidik življenja (Rob-
bins in Judge 2013, 144). Vrednote nastajajo počasi, veljajo zelo dolgo in
posamezniku največ pomenijo – po njih posameznik izbira merila in sodi-
la (Tavčar 2008b, 48). Podobno velja za organizacijo – za visoko kakovost,
učinkovitost in odličnost organizacije je pomembno, da so smotri in cilji
organizacije usklajeni z organizacijskimi vrednotami in vrednotami zapo-
slenih v organizaciji (Musek Lešnik 2008, 72). Vrednote organizacije niso
nekaj, kar je treba »pripeljati v organizacijo«, ampak so »že tukaj priso-
tne« (Musek Lešnik 2008, 76). Prav tako je organizacija prostor, kjer se
»srečujejo« vrednote zaposlenih, managerjev, kupcev, družbenega okolja
ipd.– vse te t. i. »skupne« vrednote različno vplivajo na ravnanja zaposle-
nih v organizaciji in na ravnanje v organizaciji do njih (Wenstøp in Myr-
mel 2006; Jaw et al. 2007; Schermerhorn in Wright 2014). Organizacijske
vrednote naj bi bile zapisane – v pisni izjavi služijo kot nekakšen »kom-
pas«, ki naj skrbi, da zaposleni ne pozabijo na temeljna načela organizacije
in služijo kot pomemben okvir za sprejemanje in vrednotenje odločitev in
ravnanj zaposlenih (Musek Lešnik 2008, 106).
Okolje organizacije
Organizacije delujejo (svojo dejavnost opravljajo) v določenem okolju – zu-
nanjem in notranjem (glavne interesne skupine znotraj organizacije: la-
stniki, zaposleni, management, kupci, odjemalci, kooperanti, dobavitelji).
Družbeno in naravno okolje vpliva na razmerja v organizaciji, organizacije
pa s svojim delovanjem vplivajo na okolje (Kralj 2013, 67).
Zunanje okolje je tisto, kar organizacijo obdaja. Sestavljeno je iz različ-
nih dejavnikov, ki postavljajo okvir za odločanje managementa v organiza-
določajo tudi zunanji dejavniki, kot so država, krajevne oblast ipd. (Daft,
Kendrick in Vershinina 2010, 177).
Ko govorimo o organizaciji, ne moremo mimo vrednot organizacije.
Vrednote organizacije so odraz vrednot zaposlenih v organizaciji in hkra-
ti njihov »kažipot« (Musek Lešnik 2008, 72) – s poslanstvom organizacije
tvorijo jedro identitete organizacije, skupaj s poslanstvom in vizijo organi-
zacije pa omogočajo snovanje ključnih strateških smotrov in ciljev orga-
nizacije (Biloslavo 2008; Robbins in Coulter 2012; Schermerhorn 2012;
Schermerhorn in Wright 2014). Vrednote so združene v »osebnost« orga-
nizacije – združene v organizacijsko kulturo in klimo organizacije – dolo-
čajo skupno usmeritev organizacije ter podajajo smernice za vsakodnevno
delovanje, obnašanje in vedenje zaposlenih v organizaciji (Tavčar 2008b,
50; Musek Lešnik 2008, 72). Vrednote vsakega človeka so globoko zakore-
62 ninjena načela in standardi, ki vplivajo skoraj na vsak vidik življenja (Rob-
bins in Judge 2013, 144). Vrednote nastajajo počasi, veljajo zelo dolgo in
posamezniku največ pomenijo – po njih posameznik izbira merila in sodi-
la (Tavčar 2008b, 48). Podobno velja za organizacijo – za visoko kakovost,
učinkovitost in odličnost organizacije je pomembno, da so smotri in cilji
organizacije usklajeni z organizacijskimi vrednotami in vrednotami zapo-
slenih v organizaciji (Musek Lešnik 2008, 72). Vrednote organizacije niso
nekaj, kar je treba »pripeljati v organizacijo«, ampak so »že tukaj priso-
tne« (Musek Lešnik 2008, 76). Prav tako je organizacija prostor, kjer se
»srečujejo« vrednote zaposlenih, managerjev, kupcev, družbenega okolja
ipd.– vse te t. i. »skupne« vrednote različno vplivajo na ravnanja zaposle-
nih v organizaciji in na ravnanje v organizaciji do njih (Wenstøp in Myr-
mel 2006; Jaw et al. 2007; Schermerhorn in Wright 2014). Organizacijske
vrednote naj bi bile zapisane – v pisni izjavi služijo kot nekakšen »kom-
pas«, ki naj skrbi, da zaposleni ne pozabijo na temeljna načela organizacije
in služijo kot pomemben okvir za sprejemanje in vrednotenje odločitev in
ravnanj zaposlenih (Musek Lešnik 2008, 106).
Okolje organizacije
Organizacije delujejo (svojo dejavnost opravljajo) v določenem okolju – zu-
nanjem in notranjem (glavne interesne skupine znotraj organizacije: la-
stniki, zaposleni, management, kupci, odjemalci, kooperanti, dobavitelji).
Družbeno in naravno okolje vpliva na razmerja v organizaciji, organizacije
pa s svojim delovanjem vplivajo na okolje (Kralj 2013, 67).
Zunanje okolje je tisto, kar organizacijo obdaja. Sestavljeno je iz različ-
nih dejavnikov, ki postavljajo okvir za odločanje managementa v organiza-