Page 64 - Moretti, Melita, in Mirko Markič, 2016. Trajnostno upravljanje s pitno vodo v predelovalni dejavnosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 64
Trajnostno upravljanje s pitno vodo v predelovalni dejavnosti
Kot je razvidno s Slike 2, je zunanje okolje dobavitelj tako sredstev kot
kupcev. Povratne informacije kažejo, kako dobro organizacija posluje (prav
tam). Vrednost izhodnih enot, ki jo organizacija dobi v zameno (npr. do-
nosnost, ugled, dobro ime, zadovoljstvo zaposlenih, kakovost proizvoda in
procesa, zadovoljstvo odjemalcev itd.) omogoča, da v nadaljevanju poslo-
vanja organizacija privabi nove in nove vhode (Boddy 2008, 6) – pravimo
tudi, da je organizacijsko uspešna (Schermerhorn in Wright 2011, 12).
64
Slika 3: Organizacija kot odprt poslovno-organizacijski sistem.
Vir: Schermerhorn in Wright 2011, 11.
Udeleženci organizacije (npr. lastniki, delničarji, managerji, zaposle-
ni, dobavitelji, kooperanti, kupci, odjemalci, sindikati, konkurenčne or-
ganizacije, izobraževalne ustanove, sodišča in vladne institucije, politične
stranke, zvezne, deželne in/ali lokalne oblasti ipd.) so z organizacijo po-
vezani, če imajo moč in interes, pa tudi vplivajo nanjo (Bojnec et al. 2007,
60). Vpliv je lahko posreden (prek nadzornega sveta ali upravnega odbo-
ra, sindikata ipd.) ali neposreden, tj. vpliv na posamezno zadevo, transak-
cijo ali sporazum (notranji udeleženci in zunanji udeleženci, s katerimi je
organizacija v menjalnih razmerjih) (Biloslavo 2008, 19). Udeleženci orga-
nizacije še posredneje vplivajo na organizacijo preko kulture okolja, druž-
benih norm, zakonodaje ipd. (prav tam). Tudi udejanjenje etičnosti v or-
ganizaciji je podrejeno interesu in pričakovanju udeležencev organizacije
(Schermerhorn in Wright 2014, 106–8). Na moralnost delovanja organiza-
cije vplivajo lastniki in managerji – moralnost in etičnost lastnika ter ma-
nagerja, njegova usposobljenost za etično odločanje, stopnja njegove etične
ozaveščenosti (Tavčar 2008b, 102).
Strukture organizacijskega sistema in lastninske povezave
Struktura je statični vidik urejenosti organizacije, je ogrodje oziroma »no-
silna konstrukcija« organizacije in hkrati prvi pogoj za delovanje organi-
zacije, vendar pa sama zanj ni dovolj (Biloslavo 2008, 205). Struktura orga-
nizacije je nevidna, nanjo kažeta le vedenje in delovanje organizacije (prav
Kot je razvidno s Slike 2, je zunanje okolje dobavitelj tako sredstev kot
kupcev. Povratne informacije kažejo, kako dobro organizacija posluje (prav
tam). Vrednost izhodnih enot, ki jo organizacija dobi v zameno (npr. do-
nosnost, ugled, dobro ime, zadovoljstvo zaposlenih, kakovost proizvoda in
procesa, zadovoljstvo odjemalcev itd.) omogoča, da v nadaljevanju poslo-
vanja organizacija privabi nove in nove vhode (Boddy 2008, 6) – pravimo
tudi, da je organizacijsko uspešna (Schermerhorn in Wright 2011, 12).
64
Slika 3: Organizacija kot odprt poslovno-organizacijski sistem.
Vir: Schermerhorn in Wright 2011, 11.
Udeleženci organizacije (npr. lastniki, delničarji, managerji, zaposle-
ni, dobavitelji, kooperanti, kupci, odjemalci, sindikati, konkurenčne or-
ganizacije, izobraževalne ustanove, sodišča in vladne institucije, politične
stranke, zvezne, deželne in/ali lokalne oblasti ipd.) so z organizacijo po-
vezani, če imajo moč in interes, pa tudi vplivajo nanjo (Bojnec et al. 2007,
60). Vpliv je lahko posreden (prek nadzornega sveta ali upravnega odbo-
ra, sindikata ipd.) ali neposreden, tj. vpliv na posamezno zadevo, transak-
cijo ali sporazum (notranji udeleženci in zunanji udeleženci, s katerimi je
organizacija v menjalnih razmerjih) (Biloslavo 2008, 19). Udeleženci orga-
nizacije še posredneje vplivajo na organizacijo preko kulture okolja, druž-
benih norm, zakonodaje ipd. (prav tam). Tudi udejanjenje etičnosti v or-
ganizaciji je podrejeno interesu in pričakovanju udeležencev organizacije
(Schermerhorn in Wright 2014, 106–8). Na moralnost delovanja organiza-
cije vplivajo lastniki in managerji – moralnost in etičnost lastnika ter ma-
nagerja, njegova usposobljenost za etično odločanje, stopnja njegove etične
ozaveščenosti (Tavčar 2008b, 102).
Strukture organizacijskega sistema in lastninske povezave
Struktura je statični vidik urejenosti organizacije, je ogrodje oziroma »no-
silna konstrukcija« organizacije in hkrati prvi pogoj za delovanje organi-
zacije, vendar pa sama zanj ni dovolj (Biloslavo 2008, 205). Struktura orga-
nizacije je nevidna, nanjo kažeta le vedenje in delovanje organizacije (prav