Page 351 - Weiss, Jernej, ur. 2017. Glasbene migracije: stičišče evropske glasbene raznolikosti - Musical Migrations: Crossroads of European Musical Diversity. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 1
P. 351
migr acija v ljubljanski oper i v obdobju r avnatelja fr ider ik a ruk avine (1918–1925)

vih članov, ki so prišli iz vseh vetrov: srbski basist Svetozar Pisarević, ki se
je že proslavil v Münchnu, Zagrebu in Beogradu, češki tenorist Šindler, de-
loval v Brnu in Plznu, njegov rojak baritonist Přibislawski, ki je dotlej pel v
Kölnu in Bratislavi, Poljak baritonist Romanowski iz Varšave, altistka Vera
Šterk, diplomantka iz Zagreba (v Ljubljani zgolj eno sezono), sopranistka iz
Bratislave Lidija Levičkova, ruski balerini iz Petrograda Jelena Poljakova in
Alica Nikitina, kot vodja zbora pa se omenja Rus Boris Dobrovoljski.29 Ob
koncu sezone so v Gledališkem listu zapisali, da je ustanova pod državno
upravo delovala uspešno.

Sezona 1921/22 je prinesla nove kadrovske spremembe. Med člani an-
sambla se omenjata mezzosopranistka »Kalouskova«30 in sopranistka La-
dislava Gundelach pl. Lewandowska (r. 1891). Slednja je prišla v Ljubljano
aprila 1921 in ostala do avgusta 1923, ko je zaradi zdravstvenih težav odšla
nazaj na Poljsko.31 S to sezono se v ljubljanski Operi omenjajo tudi ruski
umetniki emigranti, za katere je znano, da so predstavljali pomemben del
kulturne migracija v opernih ustanovah povsod po Evropi. Za Ljubljano je
bilo izjemno pomenljivo že prvo gostovanje takrat slavnega ruskega gleda-
liškega ansambla Mihajla Muratova septembra 1920, ki je vsestransko nav-
dušil strokovno in laično javnost.32 Po tem gostovanju je uprava ljubljanske-
ga gledališča angažirala več članov ansambla, med njimi tudi Muratova ter
igralca in kasneje opernega režiserja Borisa Putjato.33 Omenja se tudi Mari-
ja Assejeva, rojena 13. januarja 1887, ki je bila od 1. septembra leta 1921 čla-
nica opernega zbora. V osebnem listu je navedeno, da je zaključila osem
razredov gimnazije (s pripisom, da so »dokumenti na poti iz Rusije izgub-
ljeni«) ter da je gojenka solopetja na ljubljanskem konservatoriju Glasbene
matice.34 Assejeva je z leti napredovala in dobivala manjše solistične vloge,35
medtem ko je sredi sezone 1924/25 že pela Floro Bervoix v Traviati.36 Kot
zboristka se omenja še v sezoni 1926/27,37 nato pa ne več. Kasneje se je profi-
lirala tudi kot koncertna pevka. Leta 1932 je na primer imela samostojni re-

29 Gledališki list, 1 (1919/20): 14.
30 Gledališki list, 1 (1921/22): 7. Sodelovala je v operi Boris Godunov.
31 Arhiv SLOGI, Personalna mapa Ladislava Lewandowska.
32 Gledališki list, 2 (1920/21): 16–18.
33 Gledališki list, 1920/21, št. 1, 14.
34 Arhiv SLOGI, Personalna mapa Marija Assejeva (tudi Asejeva), osebni karton.
35 Gledališki list, 1 (1924/25): 8.
36 Gledališki list, 9 (1924/25): 7.
37 Glej Poročilo o sezoni 1926/27, Gledališki list, 1 (1927/28): 13.

349
   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356