Page 93 - Čuš, Alenka, et al. ur. (2018). Družbeni in politični procesi v sodobnih slovanskih kulturah, jezikih in literaturah. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 93
pesniška samorefleksija v poeziji primoža čučnika

te zmeraj opominjajo, da bo treba umreti« (46). Lirski subjekt se upre
temačnemu eksistencialnemu razpoloženju in modernistični pesniški
tradiciji in za svoje ustvarjanje namesto stalnega premišljanja o neiz-
bežnosti smrti v prizmi sprijaznjenja z neizbežnim izbere življenje v
vsakodnevnih opravkih: »Preveč kaditi, popiti preveč / kave in vse do
konca tragično kramljati s tabo.«

V pesniški zbirki Kot dar je navdihovanje ob cikličnih spremembah
narave, v katerih je vkodirano stalno gibanje, podvrženo ironiji. Pretirano
navdušen opis prebujanja pomladi »nič s pomladjo se ne meri po lepoti«
dobi zvrstno ambivalenten odgovor v grobi banalizaciji »skopneli kupi dre-
ka, znani po svoji grdoti« (Zgodnja pomlad, Hopkins, 14). Odmik od ro-
mantično patetične vzhičenosti nad naravnimi procesi vodi v poudarjan-
je pomena ustvarjalčeve udeleženosti v aktualnih družbenih dogajanjih,
pri čemer ne gre spregledati ironičnega podtona: »Kar razburljivo je bilo /
opazovati demonstrantsko množico […] Od tu bom sigurno odšel / s pol-
nim jezikom podrobnosti«. Z metaforo ptiča, ki »nekako gnezdi v glavi /
leti samo takrat, ko komu poje«, je pesnik opredeljen kot nekdo, ki lahko s
ptičje perspektive (distance) govori o svetu, hkrati pa se z uporabo narek-
ovajev distancira od »'večnih stvari'«, ki jih »čivka«.12 Pesem naj bo razum-
ljiva, tukaj in zdaj (Da zaprem to mapo, 32). Pesniški subjekt podobe črpa
iz avtentičnega življenja slehernikov, njihovemu govoru daje prostor v pe-
smih, s čimer dobijo značilnost večglasnosti. Subjekt se tudi zaveda, da je
del moderne, tehnološke družbe, ki se je korenito (tudi vrednostno) preo-
brazila. Kot ustvarjalec se mora prilagoditi: »opazujem proizvode, vedoč, /
da so jih naredile podobne roke kot moje / in stroji, podobni pisalnim stro-
jem, / računalniki, podobni mojemu«. Pesnik in njegova tradicionalno du-
hovno privilegirana dejavnost postaneta del kapitalistične družbe: »Če sta
mi bila, v kakršni koli meri, dana duša in talent, o tem ne vem ničesar. […]
Tako si mislim, ko se nasmiham / izza pulta svoje prodajalne« (Trgovina, 54)
in »razumem, da sem tudi sam obrtnik« (Dobra zgradba, 56). Talent, izbra-
nost v novem kontekstu nista več pomembna. Pisanje se ne odvija več le v
»sferi sanj«, ampak tudi na računalniku – z rokami, ki delajo tudi vsa dru-
ga bolj ali manj praktična opravila.

12 Podoben učinek ima koncept dvojnika v Dveh zimah, ki subjektu omogoča distanco
in avtorefleksivno introspekcijo: »Dvojnik, si samo privid jezika, / sestavljen le zato,
da se učim / pomena besed?« (Dvojnik, 19).

91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98