Page 19 - Kozel, Lea, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Kognitivno-konstruktivistični model pouka matematike v 1. triletju osnovne šole. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 19
Vrste taksonomij
V prenovljeni obliki (Anderson idr., 2001) taksonomije kognitivnih učnih ci-
ljev je zamenjan vrstni red hierarhičnih stopenj, in sicer si taksonomske stop-
nje sledijo od zapomnitve preko razumevanja, uporabe, analize do vrednote-
nja in ustvarjanja (sinteze). Hierarhično najvišje je razvrščena stopnja ustvar-
janja, pomembna sprememba pa je tudi določitev različnih vrst znanja na
vsakem posameznem taksonomskem nivoju, in sicer: poznavanje dejstev,
pojmovno znanje, proceduralno znanje in metakognitivno znanje.
Gagnejeva taksonomija
Gagnejeva klasifikacija znanja
V Gagnejevi taksonomiji so dosežki učencev razvrščeni na tri ravni: osnovna
in konceptualna znanja, proceduralna znanja ter problemska znanja.
Dosežke učencev glede na raven znanja opišemo s pomočjo taksonomske
lestvice, razdeljene na tri dele:
Osnovno in konceptualno znanje. Osnovna znanja in vedenja vključujejo pred-
vsem poznavanje pojmov in dejstev ter priklic znanja. Temeljni elementi
osnovnega znanja so: poznavanje posameznosti, poznavanje specifičnih dej-
stev, poznavanje terminologije in osnovnih simbolov, poznavanje klasifikacij
in kategorij, prepoznavanje pojma, prepoznavanje terminologije in simboli-
ke v dani situaciji ter povezave.
Konceptualno znanje je razumevanje pojmov in dejstev. Obsega obliko-
vanje pojmov, strukturiranje pojmov in poznavanje relevantnih dejstev. Ele-
menti konceptualnega znanja so: prepoznavanje pojma, predstava, prepo-
znavanje terminologije in simbolike v dani situaciji, definicije in izreki, pove-
zave.
Učitelj lahko učencu pomaga pri konstrukciji konceptualnega znanja tako,
da (Cotič in Žakelj, 2004):
– presodi, kdaj naj v učni proces uvede nove pojme in koncepte;
– ve, kako učenec konstruira svoje znanje;
– se zaveda, da struktura obstoječega znanja vpliva na vrstni red učenja
in poučevanja.
V prvem delu Gagnejeve taksonomske lestvice je pri osnovnem in koncep-
tualnem znanju poudarek na poznavanju in razumevanju pojmov in dejstev.
Proceduralno znanje. Obsega poznavanje in učinkovito obvladovanje algorit-
mov in procedur. Delimo ga na rutinsko in kompleksno znanje.
17
V prenovljeni obliki (Anderson idr., 2001) taksonomije kognitivnih učnih ci-
ljev je zamenjan vrstni red hierarhičnih stopenj, in sicer si taksonomske stop-
nje sledijo od zapomnitve preko razumevanja, uporabe, analize do vrednote-
nja in ustvarjanja (sinteze). Hierarhično najvišje je razvrščena stopnja ustvar-
janja, pomembna sprememba pa je tudi določitev različnih vrst znanja na
vsakem posameznem taksonomskem nivoju, in sicer: poznavanje dejstev,
pojmovno znanje, proceduralno znanje in metakognitivno znanje.
Gagnejeva taksonomija
Gagnejeva klasifikacija znanja
V Gagnejevi taksonomiji so dosežki učencev razvrščeni na tri ravni: osnovna
in konceptualna znanja, proceduralna znanja ter problemska znanja.
Dosežke učencev glede na raven znanja opišemo s pomočjo taksonomske
lestvice, razdeljene na tri dele:
Osnovno in konceptualno znanje. Osnovna znanja in vedenja vključujejo pred-
vsem poznavanje pojmov in dejstev ter priklic znanja. Temeljni elementi
osnovnega znanja so: poznavanje posameznosti, poznavanje specifičnih dej-
stev, poznavanje terminologije in osnovnih simbolov, poznavanje klasifikacij
in kategorij, prepoznavanje pojma, prepoznavanje terminologije in simboli-
ke v dani situaciji ter povezave.
Konceptualno znanje je razumevanje pojmov in dejstev. Obsega obliko-
vanje pojmov, strukturiranje pojmov in poznavanje relevantnih dejstev. Ele-
menti konceptualnega znanja so: prepoznavanje pojma, predstava, prepo-
znavanje terminologije in simbolike v dani situaciji, definicije in izreki, pove-
zave.
Učitelj lahko učencu pomaga pri konstrukciji konceptualnega znanja tako,
da (Cotič in Žakelj, 2004):
– presodi, kdaj naj v učni proces uvede nove pojme in koncepte;
– ve, kako učenec konstruira svoje znanje;
– se zaveda, da struktura obstoječega znanja vpliva na vrstni red učenja
in poučevanja.
V prvem delu Gagnejeve taksonomske lestvice je pri osnovnem in koncep-
tualnem znanju poudarek na poznavanju in razumevanju pojmov in dejstev.
Proceduralno znanje. Obsega poznavanje in učinkovito obvladovanje algorit-
mov in procedur. Delimo ga na rutinsko in kompleksno znanje.
17