Page 21 - Kozel, Lea, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Kognitivno-konstruktivistični model pouka matematike v 1. triletju osnovne šole. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 21
Vrste taksonomij

– Konceptualno znanje je do neke mere pogoj za proceduralno znanje
(proceduro lahko izvajamo tudi, če je ne razumemo, navadno pa mo-
ramo objekt, s katerim operiramo, vsaj delno razumeti).

– Problemsko znanje je deloma splošno, delno pa se veže na konkretne
vsebine in zahteva trdno konceptualno iter proceduralno znanje, celo
razumevanje procedur.

– Znanja nesporno učinkujejo eno na drugo: poznavanje procedur neko-
liko vpliva tudi na razumevanje pojmov.

Vsebine, cilji in Gagnejeva taksonomska lestvica

Pri preverjanju in ocenjevanju znanja na različne načine pazimo, da so cilji in
področja spremljanja ustrezno zastopani, tako z vsebinskega kot s taksonom-
skega vidika. Pomembno je, da dejansko preverjamo in ocenjujemo znanja,
ki jih želimo preverjati oziroma ocenjevati. Za izbrani tematski sklop izbere-
mo cilje preverjanja, ki jih smiselno razporedimo po Gagnejevi taksonomski
lestvici. Z oblikovanjem take preglednice si zagotovimo, da bo preverjanje
oziroma ocenjevanje vsebovalo pravilno razmerje posameznih vsebin in ci-
ljev, v katerih se bo odražal želeni razpon spoznanih procesov oziroma takso-
nomskih stopenj (Žakelj, 2003).

Preverjanje in ocenjevanje znanja imata svoje specifične značilnosti in za-
konitosti ter zahtevata ustrezne pogoje izvajanja in učiteljevo usposoblje-
nost. Raziskava je pokazala, da se večina učiteljev zaveda pomena operativ-
nega načrtovanja in taksonomskega razvrščanja učnih ciljev za kakovostno
ocenjevanje, kar je tudi usklajeno z didaktičnimi vidiki kurikularne prenove
(Valenčič Zuljan, 2007).

Pri pouku matematike na razredni stopnji je zelo pomembna visoka stop-
nja korelacije med procesom preverjanja, ocenjevanja in spremljanja, načr-
tovanja ter obravnave določenih znanj. Da pa lahko naučeno znanje nadgra-
jujemo, pa pri tem pomembno vlogo odigra tudi učenčevo predznanje.

Marzanova taksonomija

Marzanova klasifikacija znanja

Marzanova taksonomija razlikuje med vsebinskimi in vseživljenjskimi ali pro-
cesnimi znanji, ki se nadalje delijo na kompleksno razmišljanje, procesiranje
podatkov, komuniciranje, sodelovanje v skupini in razvoj miselnih navad.

Pri Marzanovi razdelitvi znanja gre za področje različnih miselnih procesov
oziroma kompleksnega mišljenja in s tem prispevanje k aktivni vlogi učencev
in procesnemu pristopu.

19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26