Page 27 - Kozel, Lea, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Kognitivno-konstruktivistični model pouka matematike v 1. triletju osnovne šole. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 27
itelj Cilj – namen Dejavniki pouka
Odnosi, komunikacija, interakcija Učenec

Vsebina – snov

Didaktična sredstva

Cilj – dosežek

Slika 3.4 Sodobno razmerje dejavnikov pri pouku (povzeto po Kramar, 2009)

učencem poteka stalen medosebni odnos in dvosmerna didaktična komu-
nikacija ter interakcija, usmerjena k doseganju postavljenih ciljev. S slike 3.4
je razvidno, da ima učitelj nosilno, usmerjevalno, spodbujevalno in korektiv-
no vlogo. Kljub temu pa imajo tudi učenci pomembno nosilno vlogo. V tem
razmerju je vsebina predvsem objekt, predmet didaktične komunikacije, in-
terakcije in učenčeve samostojne aktivnosti v vlogi sredstev za doseganje
ciljev. Gre za razgibana razmerja med dejavniki, ki se glede na vsakokratne
razmere spreminjajo (Kramar, 2009).

Zapisali smo že, da so subjektivni dejavniki pouka učenci, učitelji, sodelavci
in starši. Učenci in učitelji imajo pri pouku ključne nosilne vloge, saj obliku-
jejo ter izvajajo izobraževalni proces. Na tem mestu je potrebno poudariti,
da se položaj učencev spreminja, saj so bili v preteklosti podrejenim vsem
ostalim dejavnikom pouka. S spreminjanjem družbenih razmer pa se je za-
čel spreminjati učni delovni položaj učencev, saj je bilo to nujno za dosega-
nje višjih učnih rezultatov. Z izboljšanjem in razvojnim spreminjanjem pouka
sta se začela spreminjati položaj in vloga učiteljev ter učencev med vzgojno-
izobraževalnim procesom (Kramar, 2009).

Subjektivni dejavniki pouka
Učenke in učenci so osrednji in odločilni dejavniki, saj pouk poteka zaradi njih
in njim so namenjeni vsi dosežki pouka, ki jih lahko dosežejo učenci s svojo
lastno dejavnostjo. Torej so učenci subjekti, ki s svojim delovanjem in sode-
lovanjem pri pouku razvijajo in pridobivajo kompetence, ki so hkrati pogoj

25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32