Page 44 - Kozel, Lea, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Kognitivno-konstruktivistični model pouka matematike v 1. triletju osnovne šole. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 44
k

Preglednica 3.1 Razlike med teorijami poučevanja glede na njihov cilj, poudarek,
vodeče principe in odprtost

Ime teorije in nje- Cilji Poudarek principi Odprtost
ne značilnosti

Vedenjska teorija Preučevanje ve- Povezanost vede- Okrepitev, veriga, Da
nja in posledic kontrola dražljajev,
poučevanja denja
ugašanje vedenja

Kognitivno- Preučevanje faz Povezanost ra- Razvojne faze, ako- Da
razvojna teorija razvoja zvojnih faz in modacija, asimilacija
poučevanja učenja

Socialno- Prenašanje zna- Poudarjanje zna- Medosebna pričako- Da
čilnosti medo- vanja, socialna sood-
psihološka teorija nja z ene genera- sebnega procesa visnost, teorija vlog,
teorija atribucije, teo-
poučevanja cije na drugo rija samospoštovanja

Implicitne teorije Osmislijo učitelje- Lastni mentalni Predstave, metafore, Da

poučevanja vo poučevanje koncepti praktične teorije

Opombe Povzeto po Zabukovec (1997).

Implicitne teorije učiteljev imajo nekaj skupnih elementov, vsaka pa je zase
izjema, zato jih ne moremo posploševati in uporabljati v različnih kontekstih,
v katerih učitelji delajo.

Pomembnost teh teorij je potrebno pripisati usmerjenosti v razmišljanje in
mišljenje učiteljev, ki so od uporabnikov znanja napredovali v preoblikovalce
znanja. Na tem mestu se spremeni vloga učitelja, ki postane sodelavec oziro-
ma partner v raziskovanju. Tako vse večjo vlogo dobivajo širjenje znanja med
kolegi, refleksija prakse in prepoznavanje praktičnih teorij ravnanja.

Tudi implicitne teorije poučevanja niso znanstvene teorije, kljub temu pa
odgovarjajo na vprašanje, kaj vodi poučevanje učiteljev in kako vodijo svojo
vlogo. Tako učitelju omogočajo prevzemanje iniciative za raziskovanje svo-
je prakse in aktivnejšo vlogo v načrtovanju lastnega profesionalnega razvo-
ja (Zabukovec, 1997). Zabukovčeva (1997) je najbolj izdelane in najpogosteje
uporabljene teorije poučevanja zbrala v preglednici 3.1.

Pristopi k poučevanju

V današnjem času šola zahteva pouk, ki je prilagojen zanimanju in sposob-
nostim učencev, ki upošteva njihove pridobljene izkušnje in jim omogoča ak-
tivno sodelovanje v učnem procesu. Zaradi teh zahtev je potrebno učencem
pri poučevanju omogočiti spoznavanje snovi preko praktičnih aktivnosti. Z
dejavnostmi učenci razvijajo določene veščine in postopke, ki jim omogoča-
jo, da pridobivajo miselne aktivnosti.

42
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49