Page 48 - Kozel, Lea, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Kognitivno-konstruktivistični model pouka matematike v 1. triletju osnovne šole. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 48
k

pravljenost za aktivnost) ter vedenjsko raven (sposobnost ustrezno aktivirati,
uskladiti in uporabiti svoje potenciale v kompleksnih situacijah) (Peklaj idr.,
2009).

Nadalje so se organizacije osredotočile na opredelitev ključnih kompetenc,
ki so jih dojemale kot tiste, ki prispevajo k visoko vrednotenim dosežkom na
individualni in societalni ravni v smislu uspešnega življenja in dobro delujoče
družbe, saj naj bi z njimi odgovorili na pomembne, kompleksne zahteve in
izzive v širokem spektru različnih okolij in naj bi bile kot takšne pomembne
za vse ljudi. Na ta način so oblikovale tri osnovne skupine ključnih kompetenc
(Peklaj idr., 2009):

– delovanje znotraj socialno heterogenih skupin,
– avtonomno ravnanje in
– interaktivno uporabo orodij.

Po Kramarju (2009) pa so zelo pomembne naslednje učiteljeve osebne la-
stnosti in profesionalne kompetence:

– humanost,
– razumevanje,
– tolerantnost in strpnost,
– pedagoški optimizem in pozitivna naravnanost,
– avtoriteta,
– etična in profesionalna odgovornost.

Vsekakor pa je temeljni pogoj za uspešno razvijanje in pridobivanje kakr-
šnih koli kompetenc kakovosten in učinkovit izobraževalni sistem, v katerem
delajo dobro usposobljeni učitelji (Peklaj idr., 2009).

V zadnjih dveh desetletjih prihaja v svetu do pomembnih premikov tudi
na področju izobraževanja učiteljev: od poudarka na vsebini k poudarku na
kompetencah, od poudarka na sprejemanju znanja in reprodukciji k poudar-
ku na uporabi znanja in produkciji, od iskanja informacij v učbenikih in knji-
gah k iskanju informacij na spletu, od pasivnega k aktivnemu učencu, od uči-
telja eksperta k učitelju trenerju, od učitelja k učencu ipd. (Freeman in Cor-
nwell, 1993; Freeman in Johnson, 1999; González in Darling-Hammond, 2000;
Harris, 1993; Johnson, 2000; Thiessen, 2000). Splošno je znano, da profesional-
na kompetentnost velja za eno bistvenih lastnosti profesionalcev. Buchber-
ger (2000) kompetentnost uvršča med ključne lastnosti oz. kvalitete profesi-
onalca na določenem področju dejavnosti.

46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53