Page 54 - Kozel, Lea, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Kognitivno-konstruktivistični model pouka matematike v 1. triletju osnovne šole. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 54
eli pouka
Preglednica 4.1 Primerjava tradicionalnega in spoznavno-konstruktivističnega modela
učenja ter pouka
Postavke Tradicionalni model učenja in Spoznavno-konstruktivistični mo-
transmisijski model pouka del učenja in pouka
1. Pojmovanje Zunanja kontrola vedenja Samouravnavanje, notranja kon-
posameznika trola vedenja
2. Pojmovanje Behaviorizem Kognitivizem, konstruktivizem,
učenja humanizem
3. Pojmovanje Statično, neproblematično, pre- Dinamično, konstrukcija osebne-
znanja nosljivo blago, aplikativnost ga znanja v procesu identifikacije
problema
4. Vloga učitelja Poudarek na učiteljevi avtoriteti Partnerski odnosi
Epistemološki Prenašanje znanja Spodbujanje učenja, razvoj meta-
vidik (spoznavnih) spretnosti
Metodični vidik Metoda razlage, demonstracije, Razgovor, diskusija, eksperiment,
katehetski razgovor izkustveno učenje, projektno de-
lo, problemski pouk
Organizacijski Frontalna in individualna oblika Skupinsko učenje, sodelovalno
vidik dela učenje, individualizacija
5. Ocenjevanje V dosežek usmerjeno ocenjevanje V proces usmerjeno ocenjevanje,
(standardizirani testi, norme, pou- sestavni del pouka (samoocenje-
darek na pomnjenju) vanje, kriterijski testi)
6. Vloga učenca Relativno pasiven sprejemnik Aktivno sodelovanje, prevzemanje
odgovornosti za proces učenja
7. Opredelitev Statičnost, hierarhično oblikova- Dinamičnost, individualizacija,
učnega načrta nje vsebin, poudarek na strukturi, povezovanje vsebin, poudarek na
predimenzioniranost vsebine odnosih, povezovanju, vsebuje
odprte dele, celostnost
8. Usmerjenost učitelj (učna vsebina) v središču, Učenec v središču, učenec usmer-
učnega procesa učitelj natanko strukturira pouk ja potek pouka in kontrolira la-
sten proces učenja
Cilji Poudarek na vsebini in produktih, Poudarek na procesih, učenje
znanje dejstev, razumevanje defi- spretnosti, raziskovanje, izkustve-
nicij in pojmov nost, socialne in komunikacijske
spretnosti
9. Motivacija Zunanja motivacija Notranja (intrinzična) motivacija
10. Paradigma Empirično-analitično raziskovanje
raziskovanja Akcijsko raziskovanje
11. Izobraževanje Mojstrsko usposabljanje učitelj razmišljujoč praktik, nosi-
učiteljev (cilji) lec odločitev – avtonomnost, etič-
nost . . .
12. Profesionalni Statičnost, poudarek na vedenju, Dinamičnost, celostnost, 2R = ru-
razvoj učitelja spretnostih ravnanja tina + refleksija
Opombe Povzeto po Peklaj idr. (2009).
52
Preglednica 4.1 Primerjava tradicionalnega in spoznavno-konstruktivističnega modela
učenja ter pouka
Postavke Tradicionalni model učenja in Spoznavno-konstruktivistični mo-
transmisijski model pouka del učenja in pouka
1. Pojmovanje Zunanja kontrola vedenja Samouravnavanje, notranja kon-
posameznika trola vedenja
2. Pojmovanje Behaviorizem Kognitivizem, konstruktivizem,
učenja humanizem
3. Pojmovanje Statično, neproblematično, pre- Dinamično, konstrukcija osebne-
znanja nosljivo blago, aplikativnost ga znanja v procesu identifikacije
problema
4. Vloga učitelja Poudarek na učiteljevi avtoriteti Partnerski odnosi
Epistemološki Prenašanje znanja Spodbujanje učenja, razvoj meta-
vidik (spoznavnih) spretnosti
Metodični vidik Metoda razlage, demonstracije, Razgovor, diskusija, eksperiment,
katehetski razgovor izkustveno učenje, projektno de-
lo, problemski pouk
Organizacijski Frontalna in individualna oblika Skupinsko učenje, sodelovalno
vidik dela učenje, individualizacija
5. Ocenjevanje V dosežek usmerjeno ocenjevanje V proces usmerjeno ocenjevanje,
(standardizirani testi, norme, pou- sestavni del pouka (samoocenje-
darek na pomnjenju) vanje, kriterijski testi)
6. Vloga učenca Relativno pasiven sprejemnik Aktivno sodelovanje, prevzemanje
odgovornosti za proces učenja
7. Opredelitev Statičnost, hierarhično oblikova- Dinamičnost, individualizacija,
učnega načrta nje vsebin, poudarek na strukturi, povezovanje vsebin, poudarek na
predimenzioniranost vsebine odnosih, povezovanju, vsebuje
odprte dele, celostnost
8. Usmerjenost učitelj (učna vsebina) v središču, Učenec v središču, učenec usmer-
učnega procesa učitelj natanko strukturira pouk ja potek pouka in kontrolira la-
sten proces učenja
Cilji Poudarek na vsebini in produktih, Poudarek na procesih, učenje
znanje dejstev, razumevanje defi- spretnosti, raziskovanje, izkustve-
nicij in pojmov nost, socialne in komunikacijske
spretnosti
9. Motivacija Zunanja motivacija Notranja (intrinzična) motivacija
10. Paradigma Empirično-analitično raziskovanje
raziskovanja Akcijsko raziskovanje
11. Izobraževanje Mojstrsko usposabljanje učitelj razmišljujoč praktik, nosi-
učiteljev (cilji) lec odločitev – avtonomnost, etič-
nost . . .
12. Profesionalni Statičnost, poudarek na vedenju, Dinamičnost, celostnost, 2R = ru-
razvoj učitelja spretnostih ravnanja tina + refleksija
Opombe Povzeto po Peklaj idr. (2009).
52