Page 58 - Kozel, Lea, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Kognitivno-konstruktivistični model pouka matematike v 1. triletju osnovne šole. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 58
eli pouka

spoznavanje učencev, pozorno načrtovanje in izbiranje problemskih
vsebin ter didaktičnih načinov dela. Učitelj mora pri sodobnem učno-
ciljnem načrtovanju, kjer je poudarek na prepletanju ciljev in procesov,
upoštevati predznanje in izkušnje učencev ter na osnovi le-teh graditi
učni proces.
– Pouk kot proces poučevanja in učenja mora postati predmet učenče-
ve ter učiteljeve načrtne refleksije in metakognitivnega osvetljevanja,
znotraj katerega ima učenčevo vprašanje pomembno vlogo. To pome-
ni, da je pomembno, da se učitelj z učenci pogovarja o uvedenih di-
daktičnih spremembah, saj na ta način učencem omogoča postopno
ter podporno pot v procesu spreminjanja pouka.
– Učitelj namenja osrednjo pozornost spoznavanju »kakovosti« učenče-
vega predznanja, pogledov in izkušenj tako, da skrbno spoznava in ana-
lizira učenčeve pomanjkljive, nepopolne in napačne pojme, stališča ter
predsodke. Na tak način učenci že pred obravnavo učne snovi opre-
deljujejo lastne ideje, stališča in poglede ter oblikujejo predpostavke o
povezanosti med pojavi in predvidenih posledicah določenega pojava
(Yager, 1991).
– Učitelj spodbuja situacije socialno-spoznavnega konflikta z različnimi
učnimi metodami in strategijami, ki jih med seboj kombinira in dopol-
njuje glede na postavljene učne cilje tako z vidika razvojnih značilno-
sti in individualnih posebnosti učencev kot z vidika narave učne snovi.
Spodbujanje spoznavnega konflikta zahteva od učitelja, da ideje in raz-
mišljanja učencev sooča z njihovo nepopolnostjo in konfliktnostjo ter
različnostjo mnenj sošolcev, javnosti, ekspertov . . . Tako mora učitelj pri
tem pripraviti in graditi zbirko podatkov, informacij ter materialov za
argumentiranje in spodbujanje spoznavnega konflikta ter preobliko-
vanje učenčevih idej v luči novih spoznanj in ugotovitev.
– Učitelj v okviru pouka učencem nudi ustrezno podporo pri razreševa-
nju spoznavnega konflikta, kjer gre za obliko pomoči, ki pomaga po-
samezniku napredovati od trenutnih zmožnosti k načrtovanim učnim
ciljem, pri čemer je pomembno, da učitelj prilagaja količino in načine
podpore lastnostim ter potrebam učenca in značilnostim učne vsebine.
– Cilj kognitivno-konstruktivističnega pouka je načrten razvoj metako-
gnitivnih sposobnosti učencev, kjer gre za samostojno in aktivno učen-
čevo učenje.
– Pomembno vlogo pri tem modelu pouka igra tudi sproščujoča klima v
oddelku, kjer vladajo sodelovalni odnosi med učenci ter med učenci in
učiteljem (Peklaj idr., 2009).

56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63