Page 83 - Kozel, Lea, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Kognitivno-konstruktivistični model pouka matematike v 1. triletju osnovne šole. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 83
ematični pouk v prvem triletju 7
osnovne šole

Matematika je eden od temeljnih splošnoizobraževalnih predmetov v osnov-
ni šoli s številnimi izobraževalno-informativnimi, funkcionalno-formativnimi
in vzgojnimi nalogami (Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2011).

Pouk matematike je namenjen graditvi pojmov in povezav, spoznavanju
ter učenju postopkov, ki posamezniku omogočajo vključitev v sistem (mate-
matičnih) idej in posledično vključitev v kulturo, v kateri živimo. Osnovnošol-
ski pouk matematike obravnava temeljne in za vsakogar pomembne mate-
matične pojme, in to na načine, ki so usklajeni z otrokovim kognitivnim razvo-
jem, s sposobnostmi, z osebnostnimi značilnostmi in z njegovim življenjskim
okoljem (npr. narava kot vir za matematično ustvarjanje in raziskovanje).

Pri pouku matematike spodbujamo različne oblike mišljenja, ustvarjalnost,
formalna znanja in spretnosti ter učencem/učenkam omogočamo, da spo-
znajo praktično uporabnost in smiselnost učenja matematike. Pri pouku ma-
tematike pa se ne ukvarjamo samo s kognitivnim področjem učenčeve oseb-
nosti, ampak tudi z afektivnim in s psihomotoričnim, saj je bistveni razlog za
poučevanje in učenje matematike njena pomembnost pri razvoju celovite
osebnosti učenca/učenke (Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2011).

Vzgojno-izobraževalni cilji, zapisani v učnem načrtu, pomenijo mnogim di-
daktikom natančne kazalnike tega, kaj naj bi bili učenci sposobni narediti,
kako se morajo vesti, misliti, čutiti, ko so (bili) izpostavljeni vplivu učenja in
poučevanja (Tomić, 2003).

Učne cilje že od antične Grčije delimo na tri področja: kognitivno, afektivno
in psihomotorično. Ta delitev ima vse večjo vlogo v prenovi pouka posamez-
nih učnih predmetov (Felda, 2011).

Učenje in poučevanje matematike morata učencu omogočiti, da (Barnes,
2005):

– se izobrazi o različnih zgodovinskih, kulturnih in družbenih vidikih ma-
tematike,

– spozna matematiko kot ustvarjalno vejo človekove dejavnosti,
– razvije razumevanje matematičnih konceptov, s čimer bo osmislil ma-

tematično znanje,
– pridobi specifična matematična znanja in spretnosti za uporabo mate-

81
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88