Page 113 - Klančar, Andreja, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Učenje in poučevanje geometrije z uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije v osnovni šoli. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 113
Geometrijski problemi v osnovni šoli
Slika .
Primer zaprtega geometrijskega
problema: površina kocke
cm
cm
Slika . cm
Primer zaprtega geometrijskega
problema: ploščina štirikotnika
Poglejmo si še nadgradnjo oziroma stopnjevanje predstavljene naloge po
zahtevnosti.
Primer . »Površina kocke meri cm; izračunaj prostornino kocke« (povzeto
po Žakelj, ).
V tem primeru je reprezentacija simbolna, abstraktna. Naloga nima po-
dane vizualne opore, vendar je smiselno, da jo učenec nariše sam in s tem
dani problem vizualizira. Za slednje mora imeti usvojena pojma površina in
prostornina kocke. Učenci, ki so zmožni razreševanja problema le s pomočjo
mentalne reprezentacije, so redki.
Primer . »Koliko kvadratnih centimetrov meri ploščina temnega dela na sli-
ki?« (slika .; povzeto po TIMSS , M ).
Reprezentacija: slikovna, deloma simbolna. Taksonomska raven: razume-
vanje, rutinsko proceduralno znanje.
Tudi to nalogo lahko učenci rešujejo na različne načine. Na sliki lahko pre-
poznajo zeleno obarvan trapez in izračunajo njegovo ploščino po obrazcu
oziroma s pomočjo preoblikovanja trapeza v pravokotnik ali pa od ploščine
pravokotnika odštejejo ploščino pravokotnega trikotnika.
Primer zaprtega geometrijskega problema, ki izhaja iz življenjske situacije. »Po
travniku pravokotne oblike (glej sliko .) z dolžino m in širino m sta
speljani dve ravni cesti. Prva poteka pravokotno glede na dolžino travnika,
druga pa v poševni smeri. Širina ceste meri / dolžine travnika.
Slika .
Primer zaprtega geometrijskega
problema: površina kocke
cm
cm
Slika . cm
Primer zaprtega geometrijskega
problema: ploščina štirikotnika
Poglejmo si še nadgradnjo oziroma stopnjevanje predstavljene naloge po
zahtevnosti.
Primer . »Površina kocke meri cm; izračunaj prostornino kocke« (povzeto
po Žakelj, ).
V tem primeru je reprezentacija simbolna, abstraktna. Naloga nima po-
dane vizualne opore, vendar je smiselno, da jo učenec nariše sam in s tem
dani problem vizualizira. Za slednje mora imeti usvojena pojma površina in
prostornina kocke. Učenci, ki so zmožni razreševanja problema le s pomočjo
mentalne reprezentacije, so redki.
Primer . »Koliko kvadratnih centimetrov meri ploščina temnega dela na sli-
ki?« (slika .; povzeto po TIMSS , M ).
Reprezentacija: slikovna, deloma simbolna. Taksonomska raven: razume-
vanje, rutinsko proceduralno znanje.
Tudi to nalogo lahko učenci rešujejo na različne načine. Na sliki lahko pre-
poznajo zeleno obarvan trapez in izračunajo njegovo ploščino po obrazcu
oziroma s pomočjo preoblikovanja trapeza v pravokotnik ali pa od ploščine
pravokotnika odštejejo ploščino pravokotnega trikotnika.
Primer zaprtega geometrijskega problema, ki izhaja iz življenjske situacije. »Po
travniku pravokotne oblike (glej sliko .) z dolžino m in širino m sta
speljani dve ravni cesti. Prva poteka pravokotno glede na dolžino travnika,
druga pa v poševni smeri. Širina ceste meri / dolžine travnika.