Page 19 - Klančar, Andreja, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Učenje in poučevanje geometrije z uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije v osnovni šoli. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 19
Teorije učenja in poučevanja

veščin ter ne upošteva socialnih in čustvenih dejavnikov, ki vplivajo na uče-
nje (De Corte, ). Učenci v učni situaciji zavzamejo le pasivno vlogo – so
zgolj prejemniki znanja (Woolfolk, ). Behavioristična teorij ne upošteva
notranje motivacije za učenje, ki vpliva na trajnost pridobljenega znanja, saj
naravnanost na izid ne prinaša trajnega znanja, ker slednje ni ponotranjeno
(Marentič-Požarnik, ; Orton, ).

Kognitivizem
Nezadovoljstvo z zmožnostjo behaviorističnih teorij, da razložijo kompleksne
pojave, računalniška revolucija in preobrati pri razumevanju jezikovnega ra-
zvoja so bili vzroki za oživitev kognitivnega raziskovanja in začetek »kognitiv-
ne revolucije«. Dokazi so nakazovali, da gre pri ljudeh za nekaj več kot le odzi-
vanje na dražljaje, saj ljudje svoje odzive npr. načrtujemo, uporabljamo stra-
tegije za lažjo zapomnitev, učno gradivo organiziramo na sebi lasten način
itd. (Woolfolk, ). Kognitivna psihologija tako učenja ne razume več kot
odzivanje na dražljaje, temveč kot predelovanje informacij (De Corte, )
oziroma kot aktiven miselni proces, ki ga ne moremo opazovati neposredno
(Marentič-Požarnik, ).

Kognitivizem poudarja pomen človekovih notranjih mentalnih, predvsem
spoznavnih procesov pri učenju (npr. vpliv predznanja, ciljev, pričakovanj
itd.) ter doseganje globljega razumevanja (Marentič-Požarnik, ).

Cilj kognitivne teorije je čim uspešnejši in učinkovitejši prenos znanja na
učence. Kognitivisti so se pri raziskovanju osredotočili predvsem na spozna-
vanje in razumevanje notranjih mentalnih procesov (mišljenje, učenje, reše-
vanje problemov), ukvarjali so se s strategijami (npr. uporaba učinkovitih stra-
tegij pri reševanju matematičnih problemov) in s pojasnjevanjem konceptu-
alnih struktur, ki jih danes razumemo kot osnovo za razvijanje kompetenc
(De Corte, ). Kompleksni kognitivni procesi namreč vodijo do razume-
vanja, to je primernega transformiranja in uporabe znanja, spretnosti in idej
(Woolfolk, ). Pri učenju gre torej za aktiven proces spreminjanja miselnih
struktur, ki temelji na procesiranju informacij. Učenec informacije sprejme,
nato na njih izvaja kognitivne operacije, jih shrani v spominu in nato uporab-
lja. Ker učenje temelji predvsem na predelovanju informacij (kjer je učitelj
posredovalec znanja, učenec pa pogosto pasivni prejemnik), usvajanje zna-
nja poteka na precej pasivne načine – najprimernejši metodi poučevanja sta
namreč predavanje in branje iz učbenikov (De Corte, ).

Učenje torej ni več pojmovano kot krepitev odzivov (metafora behaviori-
stične teorije), temveč kot usvajanje znanja (metafora kognitivne teorije) (De
Corte, ).


   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24