Page 21 - Klančar, Andreja, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Učenje in poučevanje geometrije z uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije v osnovni šoli. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 21
Teorije učenja in poučevanja
Preglednica . Poglavitne značilnosti konstruktivističnega učenja
Aktiven proces Potrebna miselna aktivnost učenca
Konstruktiven proces Neko informacijo povezujemo z drugimi, da bi jo lažje razumeli
Kumulativen proces Novo znanje gradimo na predznanju
K cilju usmerjen proces Učenec se mora zavedati ciljev in gojiti ustrezna pričakovanja
Diagnostično Diagnosticiranje lastnega učenja
Reflektivno Ponoven razmislek o procesu učenja
Opombe Povzeto po Šteh (, str. ).
tičnih pristopov. V procesu učenja lahko to doseže s kognitivnim konfliktom,
ki ga sproži s smiselno postavljenimi vprašanji, izzivi ali problemskimi situaci-
jami. Prek kognitivnega konflikta učenci začutijo potrebo po razširitvi znanja
in tako novo znanje povežejo v mrežo obstoječega znanja (proces asimilaci-
je) oziroma prilagodijo ali spremenijo lastno kognitivno strukturo, ko začutijo
motnjo ali napetost v obstoječih miselnih strukturah (proces akomodacije).
Učenci se učijo tako, da sodelujejo v diskusijah, oblikujejo vprašanja, se učijo
reševati probleme ter razvijajo metakognitivne strategije. Za poučevanje pa
slednje pomeni spodbujanje razumevanja in lastnega odkrivanja zakonito-
sti, pojmov itd. (Labinowicz, ; Žakelj, ). Namesto pomnjenja podat-
kov, ponavljanja in memoriranja dejstev ter postopkov so v procesu učenja
v ospredju analiziranje, raziskovanje, sodelovanje in združevanje (sinteza) že
znanih stvari (Dougiamas, ). Konstruktivistično učenje se osredotoča na
proces za doseganje cilja in ne toliko na sam cilj oziroma rezultat.
Konstruktivisti zagovarjajo odpravo klasične oblike ocenjevanja in testov.
Poudarjajo pomen sprotnega preverjanja znanja v procesu učenja in aktivne
udeležbe učencev v procesu spremljanja in ocenjevanja lastnega napredka.
Poudarek dajejo avtentičnim oblikam ocenjevanja znanja, kot je npr. ocenje-
vanje projektnega dela, seminarskih nalog, predstavitve portfelja itd. Učitelj
je pri tem postavljen pred zahtevno nalogo oblikovanja kriterijev in objektiv-
nega ocenjevanja izdelkov, predstavitev in drugih dejavnosti.
Opredelitev poglavitnih značilnosti konstruktivističnega učenja (Šteh, )
je predstavljena v preglednici .. Avtorica poudarja, da je konstruktivistično
učenje usmerjeno k odkrivanju, povezano z vsakdanjim življenjem, problem-
sko usmerjeno, osnovano na primerih, intristično motivirano ter socialno.
Tudi posamezne konstruktivistične teorije se razlikujejo med seboj in pou-
darjajo različne vidike učenja. Posledično so imele različen vpliv oziroma pri-
spevek k poučevanju matematike. Razvoj logično-matematičnih sposobno-
sti je opisal švicarski psiholog Jean Piaget, ki je avtor razvojne teorije. Menil
je, da je učenje podrejeno zakonitostim razvoja. Razvoj mišljenja po Piagetu
Preglednica . Poglavitne značilnosti konstruktivističnega učenja
Aktiven proces Potrebna miselna aktivnost učenca
Konstruktiven proces Neko informacijo povezujemo z drugimi, da bi jo lažje razumeli
Kumulativen proces Novo znanje gradimo na predznanju
K cilju usmerjen proces Učenec se mora zavedati ciljev in gojiti ustrezna pričakovanja
Diagnostično Diagnosticiranje lastnega učenja
Reflektivno Ponoven razmislek o procesu učenja
Opombe Povzeto po Šteh (, str. ).
tičnih pristopov. V procesu učenja lahko to doseže s kognitivnim konfliktom,
ki ga sproži s smiselno postavljenimi vprašanji, izzivi ali problemskimi situaci-
jami. Prek kognitivnega konflikta učenci začutijo potrebo po razširitvi znanja
in tako novo znanje povežejo v mrežo obstoječega znanja (proces asimilaci-
je) oziroma prilagodijo ali spremenijo lastno kognitivno strukturo, ko začutijo
motnjo ali napetost v obstoječih miselnih strukturah (proces akomodacije).
Učenci se učijo tako, da sodelujejo v diskusijah, oblikujejo vprašanja, se učijo
reševati probleme ter razvijajo metakognitivne strategije. Za poučevanje pa
slednje pomeni spodbujanje razumevanja in lastnega odkrivanja zakonito-
sti, pojmov itd. (Labinowicz, ; Žakelj, ). Namesto pomnjenja podat-
kov, ponavljanja in memoriranja dejstev ter postopkov so v procesu učenja
v ospredju analiziranje, raziskovanje, sodelovanje in združevanje (sinteza) že
znanih stvari (Dougiamas, ). Konstruktivistično učenje se osredotoča na
proces za doseganje cilja in ne toliko na sam cilj oziroma rezultat.
Konstruktivisti zagovarjajo odpravo klasične oblike ocenjevanja in testov.
Poudarjajo pomen sprotnega preverjanja znanja v procesu učenja in aktivne
udeležbe učencev v procesu spremljanja in ocenjevanja lastnega napredka.
Poudarek dajejo avtentičnim oblikam ocenjevanja znanja, kot je npr. ocenje-
vanje projektnega dela, seminarskih nalog, predstavitve portfelja itd. Učitelj
je pri tem postavljen pred zahtevno nalogo oblikovanja kriterijev in objektiv-
nega ocenjevanja izdelkov, predstavitev in drugih dejavnosti.
Opredelitev poglavitnih značilnosti konstruktivističnega učenja (Šteh, )
je predstavljena v preglednici .. Avtorica poudarja, da je konstruktivistično
učenje usmerjeno k odkrivanju, povezano z vsakdanjim življenjem, problem-
sko usmerjeno, osnovano na primerih, intristično motivirano ter socialno.
Tudi posamezne konstruktivistične teorije se razlikujejo med seboj in pou-
darjajo različne vidike učenja. Posledično so imele različen vpliv oziroma pri-
spevek k poučevanju matematike. Razvoj logično-matematičnih sposobno-
sti je opisal švicarski psiholog Jean Piaget, ki je avtor razvojne teorije. Menil
je, da je učenje podrejeno zakonitostim razvoja. Razvoj mišljenja po Piagetu