Page 34 - Klančar, Andreja, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Učenje in poučevanje geometrije z uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije v osnovni šoli. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 34
aktika matematike v osnovni šoli

. tekoče rokuje z različnimi reprezentacijami in med njimi tudi prehaja
(npr. zna s konkretnim materialom izračunati dani račun in računanje
»prevesti« v simbolni zapis);

. izmed ponujenih izbere ustrezno reprezentacijo za reprezentiranje do-
ločenega pojma (reprezentiranje seštevanja trimestnih števil z deseti-
škimi enotami je primernejša reprezentacija kot reprezentiranje raču-
nanja v obsegu do . z nestrukturiranim materialom);

. poleg omenjenega uporabi različne reprezentacije matematičnih poj-
mov, učitelj pa zadovolji potrebe učečih se z različnimi učnimi stili (Mal-
let, ).

Reprezentacije pri matematiki so različne. Lahko vključujejo slike, diagra-
me, simbole, konkreten material, jezik in realne situacije iz življenja (Van de
Walle, Karp in Bay-Williams, ). Eisner () poudarja pomen različnega
reprezentiranja pri ustvarjanju razumevanja, ki se nadgradi v ustvarjanje no-
vega/drugačnega razumevanja izbranega matematičnega pojma.

Razlikujemo med notranjimi reprezentacijami (miselne predstave) in zu-
nanjimi reprezentacijami (okolje). Zunanje reprezentacije so sestavljene iz
strukturiranih simbolnih elementov, katerih vloga je »zunanja« predstavitev
določene matematične »realnosti«. Hodnik Čadež () tako govori o kon-
kretnih reprezentacijah, grafičnih reprezentacijah, reprezentacijah z mate-
matičnimi simboli ter IKT-reprezentacijah. Kot ključni dejavnik pri učenju ma-
tematike izpostavi povezovanje reprezentacij, ki ga ponazorimo z modelom
reprezentacijskih preslikav. V okviru tega modela definira dva koncepta, ra-
zumevanje in pomenjanje, pri čemer učenčevo razumevanje matematičnega
pojma razumemo kot njegovo sposobnost prehajanja med različnimi zuna-
njimi reprezentacijami, pomenjanje pa kot sposobnost upravljanja z določe-
no zunanjo reprezentacijo. Vendar nekateri matematični pojmi zaradi svoje
narave ne omogočajo prehajanja med vsemi, ampak le med nekaterimi re-
prezentacijami (Hodnik Čadež, ).

Izbira reprezentacije ni odvisna le od matematičnega konteksta, ampak
tudi od posameznika, ki rešuje določeno matematično nalogo ali problem
(Acevedo Nistal, Van Dooren, Clarebout, Elen in Verschaffel, ). V raziska-
vi K. N. Bieda in Nathana () se je izkazalo, da je tekoča uporaba repre-
zentacij – spretno rokovanje s posamezno reprezentacijo in prehajanje med
reprezentacijami, ko je to potrebno – učinkovitejša kot osredotočanje na re-
prezentacijo, ki ne temelji na relaciji z matematičnim pojmom.

Prehajanje med zunanjimi reprezentacijami je torej ključno, saj so te v tesni
korelaciji z notranjimi reprezentacijami, ki jih opredelimo kot miselne pred-


   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39