Page 85 - Klančar, Andreja, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Učenje in poučevanje geometrije z uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije v osnovni šoli. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 85
dnosti in pomanjkljivosti vključevanja informacijsko-komunikacijske tehnologije
Preglednica . Primerjava med tradicionalnimi in novimi učnimi okolji
Tradicionalna učna okolja Nova učna okolja
– Poučevanje je osredotočeno na učitelja. – Poučevanje je osredotočeno na učenca.
– Omogočajo napredovanje po eni poti. – Omogočajo napredovanje po več poteh.
– Spodbujajo uporabo enega medija. – Spodbujajo uporabo več medijev.
– Spodbujajo izolirano delo. – Spodbujajo sodelovalno delo.
– Temeljijo na podajanju informacij. – Omogočajo izmenjavo informacij.
– Omogočajo pasivno učenje. – Omogočajo aktivno, raziskovalno učenje.
– Faktografsko, na znanju temelječe učenje. – Omogočajo kritično mišljenje in odločanje
– Reakcijski odziv.
– Izolirani, umetni konteksti. na osnovi informacij.
– Zagotavljajo pogoje za proakcijski odziv.
– Omogočajo umeščenost v avtentične, ži-
vljenjske kontekste.
Povzeto po Brečko ().
Mangan in Ecalle () sta poudarila, da je za uspešno vključitev računal-
nika v učni proces potrebna motivacija učencev in učiteljev, ki morajo verjeti,
da bodo s pomočjo IKT izboljšali kognitivne sposobnosti učencev. Motivacija
je pomembno povezana z učnim procesom in dosežki (Järvelä, ; Pintrich
in Schunk, ). Za razumevanje učenčevega vedenja so pomembni tako
kognitivni dejavniki, kamor sodijo znanje, spretnosti in sposobnosti, kot tu-
di motivacijski. Selvi () je v svoji študiji ugotovila, da uporaba IKT učence
motivira, če je učni proces kakovosten, če ima učitelj razvite IKT-kompetence,
če se učenci pouka udeležujejo redno, če je učno okolje primerno in če je
dobro načrtovana časovna razporeditev dela. Pomembnost vpliva učiteljeve
usposobljenosti na učenčevo zadovoljstvo so v svoji raziskavi ugotovili tudi
Paechter, Maier in Macher (), ki poleg tega ugotavljajo, da na višje uč-
ne dosežke vplivajo tudi samostojnost pri načrtovanju ter skupinsko učenje.
Uporaba tehnologije pri učenju ima torej veliko motivacijsko vlogo, kar na
področju učenja matematike ugotavljajo tudi Bakar, Ayub, Luan in Tarmizi
().
Poročilo Becta povzema rezultate nekaterih študij, v katerih je ugo-
tovljeno, da učinkovita raba IKT pozitivno vpliva na učence, njihovo moti-
vacijo, zavzetost in koncentracijo pri učenju ter tudi na delo domačih nalog
(Condie, Munro, Muir in Collins, ; Ofsted, ; Passey, Rogers, Machell
in McHugh, ; Valentine, Marsh in Pattie, ). Eno najpomembnejših
študij o vplivu IKT na motivacijo učencev je izvedel tudi Passey s sodelavci
(). Ugotovili so, da je delo z IKT v razredu pozitivno vplivalo na visoko
raven motivacije učencev za učenje (zagotavljanje personaliziranega učenja
ter pridobivanje takojšnje pozitivne povratne informacije o lastnem napred-
Preglednica . Primerjava med tradicionalnimi in novimi učnimi okolji
Tradicionalna učna okolja Nova učna okolja
– Poučevanje je osredotočeno na učitelja. – Poučevanje je osredotočeno na učenca.
– Omogočajo napredovanje po eni poti. – Omogočajo napredovanje po več poteh.
– Spodbujajo uporabo enega medija. – Spodbujajo uporabo več medijev.
– Spodbujajo izolirano delo. – Spodbujajo sodelovalno delo.
– Temeljijo na podajanju informacij. – Omogočajo izmenjavo informacij.
– Omogočajo pasivno učenje. – Omogočajo aktivno, raziskovalno učenje.
– Faktografsko, na znanju temelječe učenje. – Omogočajo kritično mišljenje in odločanje
– Reakcijski odziv.
– Izolirani, umetni konteksti. na osnovi informacij.
– Zagotavljajo pogoje za proakcijski odziv.
– Omogočajo umeščenost v avtentične, ži-
vljenjske kontekste.
Povzeto po Brečko ().
Mangan in Ecalle () sta poudarila, da je za uspešno vključitev računal-
nika v učni proces potrebna motivacija učencev in učiteljev, ki morajo verjeti,
da bodo s pomočjo IKT izboljšali kognitivne sposobnosti učencev. Motivacija
je pomembno povezana z učnim procesom in dosežki (Järvelä, ; Pintrich
in Schunk, ). Za razumevanje učenčevega vedenja so pomembni tako
kognitivni dejavniki, kamor sodijo znanje, spretnosti in sposobnosti, kot tu-
di motivacijski. Selvi () je v svoji študiji ugotovila, da uporaba IKT učence
motivira, če je učni proces kakovosten, če ima učitelj razvite IKT-kompetence,
če se učenci pouka udeležujejo redno, če je učno okolje primerno in če je
dobro načrtovana časovna razporeditev dela. Pomembnost vpliva učiteljeve
usposobljenosti na učenčevo zadovoljstvo so v svoji raziskavi ugotovili tudi
Paechter, Maier in Macher (), ki poleg tega ugotavljajo, da na višje uč-
ne dosežke vplivajo tudi samostojnost pri načrtovanju ter skupinsko učenje.
Uporaba tehnologije pri učenju ima torej veliko motivacijsko vlogo, kar na
področju učenja matematike ugotavljajo tudi Bakar, Ayub, Luan in Tarmizi
().
Poročilo Becta povzema rezultate nekaterih študij, v katerih je ugo-
tovljeno, da učinkovita raba IKT pozitivno vpliva na učence, njihovo moti-
vacijo, zavzetost in koncentracijo pri učenju ter tudi na delo domačih nalog
(Condie, Munro, Muir in Collins, ; Ofsted, ; Passey, Rogers, Machell
in McHugh, ; Valentine, Marsh in Pattie, ). Eno najpomembnejših
študij o vplivu IKT na motivacijo učencev je izvedel tudi Passey s sodelavci
(). Ugotovili so, da je delo z IKT v razredu pozitivno vplivalo na visoko
raven motivacije učencev za učenje (zagotavljanje personaliziranega učenja
ter pridobivanje takojšnje pozitivne povratne informacije o lastnem napred-